آذربایجان دوباره به ارمنستان حمله کرد

وزارت دفاع جمهوری ارمنستان از حمله جدید به مواضع خود از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان در منطقه «گغارکونیک» خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، به‌رغم آن که باکو و ایروان برای صلح با یکدیگر اعلام آمادگی کرده‌اند، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان از حمله جدید به مواضع خود از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از ایروان، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع ارتش ارمنستان نزدیک روستای «کوتاکان» در منطقه «گغارکونیک» حمله کردند.

ایروان اعلام کرد: ساعت بیست دقیقه بامداد ۲۳ مه (سه‌شنبه دوم خرداد) یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع ارمنستان در جهت کوتاکان با استفاده از سلاح‌های سبک با کالیبرهای مختلف آتش گشودند.

وزارت دفاع جمهوری ارمنستان افزود ایروان متحمل هیچ تلفاتی نشده و وضعیت خط مقدم نسبتاً آرام است.

درگیری جدید در حالی رخ داده که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه گفت ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

بعد از این اظهارنظر، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز خواستار انعقاد پیمان صلح با ایروان شد.

دو همسایه در روزهای اخیر مشغول مذاکره بوده‌اند و قرار است سران دو کشور  ۲۵ مه (پنجشنبه، چهارم خرداد) به میانجیگری رئیس‌جمهور روسیه در مسکو برای تکمیل مذاکرات صلح، به گفت‌وگو بپردازند.

پیش‌تر، پاشینیان درباره احتمال امضای پیمان صلح در این دیدار گفت: نمی‌توانم آن را رد کنم، در صورتی که به تفاهم مشترک درباره باز کردن ارتباطات (مسیرهای ارتباطی) دست یابیم. وظیفه ما این است که مذاکرات را تکمیل کنیم و پیمان صلح را در اسرع وقت امضا کنیم. تیم ما بسیار فشرده کار می‌کند.

کرملین بارها تاکید کرده که اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.