مارک میلی: اوکراین به این زودی‌ها نیروهای روس را بیرون نمی‌کند/جنگنده‌های اف-۱۶ معجزه نمی‌کنند

نشریه پولیتیکو می‌نویسد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته جنگنده آمریکایی اف-۱۶ برای اوکراین یک سلاح معجزه آسا نخواهند بود و هزینه آن بسیار بیشتر از پرتابه‌ها و تجهیزات زمینی است.

به گزارش تازه‌نیوز، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه روسیه به پیروزی نظامی در اوکراین دست نخواهد یافت همچنین هشدار داد که بعید است کی‌یف به این زودی تمام نیروهای مسکو را از اوکراین بیرون کند.

به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: روس‌ها هزار جنگنده نسل چهارم دارند، اگر بخواهید در هوا با روسیه مقابله کنید، به تعداد قابل توجهی جنگنده نسل چهارم و پنجم نیاز خواهید داشت، بنابراین، با تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، معقول‌ترین چیز دقیقا همان کاری است که ما قبلا انجام داده‌ایم یعنی تحویل تعداد قابل توجهی از سیستم‌های دفاع هوایی یکپارچه برای پوشش فضای رزمی و جلوگیری از تسلط روسیه در آسمان.

به گفته میلی، جنگنده‌ها بسیار گرانتر از گلوله‌های توپخانه و وسایل نقلیه زمینی هستند و همین امر باعث می‌شود هزینه برای دفاع هوایی ارزشمندتر شود. این ژنرال آمریکایی همچنین تاکید کرد: در جنگ هیچ سلاح معجزه‌ آسایی وجود ندارد، اف-۱۶ها مانند هر چیز دیگری سلاح معجزه آسا نیست.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از قصد متحدان برای آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای خلبانی اف-۱۶‌های آمریکایی و دیگر جنگنده‌های نسل چهارم ساخت غرب خبر داده بود. همانطور که در واشنگتن گزارش شده، هنوز تصمیمی در مورد اینکه چه کسی و کجا خلبانان را آموزش می‌دهد، گرفته نشده است؛ اما انتظار می‌رود یکی از کشورهای اروپایی محل آموزش باشد.

روسیه تحویل احتمالی این جنگنده‌ها را مرحله بعدی تشدید درگیری می‌خواند و هشدار می‌دهد که این تجهیزات به یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهد شد.

ژنرال میلی همچنین معتقد است باز پس گیری مناطق از دست رفته توسط اوکراین در آینده نزدیک قابل دستیابی نیست.

رئیس کمیته واحد روسای ستادهای نیروهای مسلح ایالات متحده همچنین اعلام کرد که هدف راهبردی اوکراین برای بازگرداندن مناطق از دست رفته از مسیر نظامی در چشم انداز کوتاه مدت دست یافتنی نیست.

وی روز پنج‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: هدف راهبردی کی‌یف این است که تمامی اوکراین که توسط روسیه به کنترل درآمده را پس بگیرد. در مناطق اوکراین که توسط روسیه به کنترل درآمده چند صد هزار نظامی روسی حضور دارند. این امر ممکن است که از مسیر جنگی میسر باشد؛ اما احتمالا نه در چشم انداز کوتاه مدت. این بدان معناست که جنگ ادامه خواهد داشت، خونین و سخت خواهد بود و در نقطه‌ای، هر دو طرف یا برای یک راه حل مذاکره می‌کنند یا به یک نتیجه نظامی می‌رسند.

ایالات متحده پیشتاز فشار برای حمایت بین‌المللی از اوکراین بوده و به سرعت ائتلافی را برای حمایت از کی‌یف پس از حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تشکیل داده و کمک‌های ده‌ها کشور را هماهنگ کرده است. ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفته، حامیان اوکراین در مجموع نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار کمک امنیتی به این کشور ارائه کرده‌اند.

در این میان، کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که واشنگتن از ارائه جنگنده‌های پیشرفته از جمله اف-۱۶ به اوکراین حمایت خواهد کرد درحالیکه پیشتر آمریکا عدم تمایلش را برای تامین چنین جنگنده‌هایی به اوکراین اعلام کرده بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.