وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی/ بلایی که احمدی‌نژاد بر سر درآمد‌های نجومی نفت آورد!

احمدی نژاد با آن درآمد‌های نجومی نفت، جای اینکه کشور را بسازد، کشور را با رشد منهای ۵.۸ درصد تحویل حسن روحانی داد.

به گزارش تازه‌نیوز، مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاستخ به این که الان بحران صندوق‌های بازنشستگی آن قدر شده که برای نشان دادن عمق بحران از فروش کیش و قشم حرف زده می‌شود. این یعنی زنگ این بحران خیلی وقت است زده شده است. همینطور هم ادامه دارد و خب با این روند چه باید کرد، گفت:

سخن گفتن از فروش خاک کشور که حرف بی‌ربطی است. ولی شما را به گزارش‌های کارشناسی سازمان برنامه و بودجه در برنامه‌های سوم تا ششم ارجاع می‌دهم.

بیست سال قبل، سازمان برنامه راجع به این صندوق‌ها اعلام خطر کرده بود، ولی گوش شنوایی نبود و نیست. اتفاقا به جای اینکه به این بحران توجه کنند، آقای احمدی نژاد سازمان برنامه را از حیز انتفاع ساقط کرد.

الان اگر گزارش عملکرد قانون برنامه سوم را بخوانید، نرخ رشد اقتصادی روند فزاینده داشت. نرخ تورم روند کاهنده داشت و با سرمایه گذاری فزاینده، وضع کشور خوب می‌شد. ولی آقای احمدی نژاد با آن درآمد‌های نجومی نفت، جای اینکه کشور را بسازد، کشور را با رشد منهای ۵.۸ درصد تحویل حسن روحانی داد؛ بنابراین می‌خواهم عرض کنم که بحران صندوق‌های بازنشستگی، بحران ناکارامدی در حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است.

در واقع نمادی از آن بحران است.

بله دقیقا؛ یعنی صندوق همین سازمان امور اداری، الان هم مدیرش ضعیف است، یعنی همین مدیر فعلی که گذاشته‌اند، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است که هیچ چیز هم از مسائل اداری کشور نمی‌داند، یعنی هیچ تجربه عملی ندارد.

حالا اوضاع صندوق‌های بازنشستگی در همین اندازه که گفته می‌شود بحرانی است؟

بله. وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحرانی است. اقتصاد ایران اکنون با چند ابرچالش مواجه است. یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران نیز بحران صندوق‌های بازنشستگی است. برای نمونه می‌گویم که صندوق لشکری که نیروهای نظامی حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، صد درصدش را دولت می‌دهد.

یعنی صندوق خالی است؟

خیر هیچ چیز نیست. پیشنهاد من نیز این است که شرکت‌های وابسته به زیرمجموعه این صندوق که زیر نظر وزارت دفاع هستند، را برای فروش بگذارند. پولش را در همان بانک سپه بگذارند. سودش بیشتر از این مدل شرکت داری خواهد شد. این شرکت‌ها الان به نوعی حیاط خلوت برای رانت عده‌ای شده اند. حرفی که می‌زنم، حرف بزرگی است. باید روشن کنیم که پول این شرکت‌ها کجا می‌رود. سوالم این است که شرکت‌های وابسته به صندوق لشکری، منظورم شرکت‌های اقتصادی است، پولش کجا می‌رود؟ درآمدش کجا می‌رود؟ مثلا پول سرمایه گذاری غدیر کجا می‌رود؟ می‌خواهم این را به‌عنوان شهروند ایرانی بدانم.

وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحرانی است. اقتصاد ایران اکنون با چند ابرچالش مواجه است. یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران نیز بحران صندوق‌های بازنشستگی است. برای نمونه می‌گویم که صندوق لشکری که نیروهای نظامی حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، صد درصدش را دولت می‌دهد

این صندوق‌ها، پتروشیمی دارند، مجتمع نیروگاهی دارند، پس چطور این قدر وضعیت بحرانی است؛ بنابراین این شرکت‌ها حیاط خلوت آن‌ها شده اند. سوالم این است که مگر وزارت دفاع، شرکت‌داری بلد است؟ خب برود همان توان دفاعی و پشتیبانی ارتش و سپاه را انجام دهد، پشتیبانی نیرو‌های دفاعی کشور را انجام بدهد. وظیفه‌اش شرکت‌داری نیست. بحران صندوق‌های بازنشستگی در واقع همان بحران مدیریتی است، بحران نظام تصمیم گیری است. بعد در همین حال حقوق هیات مدیره همین شرکت‌ها که توان پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی را ندارند همه نجومی هستند و این تناقض است.

بحران صندوق‌های بازنشستگی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران است

این که این صندوق‌ها دچار بحران شده‌اند، یکی از چالش‌هاست و اتفاقا مساله جدیدی نیست. در گزارش‌های کارشناسی برنامه پنجم، در کتابخانه سازمان برنامه نیز موجود است، به این بحران‌ها اشاره شده بود. این اعلام خطر را کارشناسان سازمان برنامه در دولت محمد خاتمی، در دولت خود احمدی نژاد، در دولت روحانی… بار‌ها گفته بودند و اصلا یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران همین است.

ببینید اکنون کل بودجه جاری کشور، ۱۵۰۰ همت است. از این رقم نیز یک پنجم بودجه جاری صرف حقوق بازنشستگان می‌شود، این در حالی که  بازنشستگان تامین اجتماعی جزو آن نیستند و صرفا صندوق‌های کشوری و لشکری را شامل می‌شود. بله این بحران است  و باید این بحران را بفهمند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.