طراحان ایجاد تنش در مرز ایران و افغانستان/ جزئیات جدید از درگیری مرزبانان ایران و طالبان

یک نماینده مجلس در رابطه به حمله اخیر نیروهای طالبیان در مرز ایران و افغانستان گفت: ما در مورد مسائل مرتبط با طالبان ضعیف عمل کردیم و ساده انگارانه است که در این وقایع اخیر بگوییم‌، مخاطب ما طالبان است چرا که پشت پرده انگلیس، آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و و‌آل سعود‌است.

به گزارش تازه‌نیوز، نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه تنش بین ایران و‌ طالبان مرتفع خواهد شد، گفت: آمریکا، انگلیس و‌اسراییل طراحان ایجاد تنش در مرز ایران و افغانستان هستند.

به نقل از خانه ملت، حبیب اله دهمرده با اشاره به درگیری اخیر در مرز افغانستان و تشکیل هیات حقیقت یاب در منطقه، گفت: از مذاکره طرفینی همیشه باید از استفاده کرد اما همه مسائل با مذاکرات قابل حل نیست. در واقع برای انجام‌ مذاکره به ابزارهای دیگری هم نیاز است و هر طرف که قوی تر باشد سهم بیشتری هم خواهد برد. بنابراین تیم مذاکره کننده کشورمان باید با استفاده از ابزارهای قوی و ‌‌دست پر پای میز مذاکره با هیات حاکمه سرپرستی افغانستان بنشیند.

نماینده مردم زابل، زهک و‌نیمروز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: ما در مورد مسائل مرتبط با طالبان ضعیف عمل کردیم و ساده انگارانه است که در این وقایع اخیر بگوییم‌، مخاطب ما طالبان است چرا که پشت پرده و‌قحنه پردازان انگلیس، آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و و‌آل سعود‌است که اهدافشان را در سیستان و‌ بلوچستان دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه یادآور شد: طرح و ‌‌نقشه این تنش ها ‌‌یا چالش های پیش آمده قطعا همان‌کشورهای نام برده هستند، این‌کشورها حتی در این زمینه هزینه هایی هم می کنند. لذا حمایت های پشت سر از این گروه ها و افراد، حائز اهمیت است و‌ ما باید به این نکته توجه داشته باشیم.

دهمرده در خصوص سرنوشت درگیری با طالبان، گفت: درگیری از روز اولی که این گروه هیات حاکمه سرپرستی را به دست گرفت، کم‌و‌بیش وجود داشت اما اخیرا افزایش یافته است. در این درگیری ها و حتی درگیری روزهای اخیر مرزبانان کشورمان تنها به دفاع از خاک ‌میهن پرداختند اما ما اعتقاد داریم که این درگیری ها شدت پیدا نمی کند و یا جنگی شکل نخواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طالبان به زودی خواهد فهمید که در مقابل قدرتی چون جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بایستد، ایران از توانایی دفاعی امنیتی بالایی برخوردار است و تنش به نفع هیچ کدام از طرف ها نخواهد بود.

دهمرده در پایان تصریح مرد: طالبان و مجموع هیات حاکمه سرپرستی افغانستان باید به جای ایجاد تنش، نسبت به تامین امنیت مرز اهتمام‌ ویژه داشته باشند.

جزئیات جدید از درگیری مرزی ایران و طالبان

یک منبع آگاه امنیتی در گفتگو با تسنیم، درباره علت آغاز درگیری مرزی اخیر با نیروهای طالبان در مرز ایران و افغانستان، اظهار داشت: روز گذشته (شنبه 7 خرداد) یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به داخل خاک کشورمان را داشتند که نیروهای مرزبانی ایرانی متوجه می‌شوند و با آنها درگیر می‌شوند.

وی افزود: در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند، اقدام به تیراندازی به‌طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: در جریان این درگیری، متأسفانه یکی از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت رسید و چند نفر از نیروهای طرف مقابل (طالبان) هم کشته شدند که آمار دقیقی از آنها نداریم.

به گزارش تسنیم، در پی درگیری روز گذشته در محدوده پاسگاه ساسولی واقع در هنگ مرزی زابل، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده‌کل انتظامی کشور و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) وارد منطقه سیستان شدند و در نشستی مشترک ‌در شهرستان زابل درگیری اخیر با طالبان را بررسی کردند.

سردار رضایی در این بازدید گفت: برنامه‌های ما به‌عنوان یک ارگان نظامی و امنیتی این است که از مرزها دفاع و حراست کنیم تا مردم ما بتوانند در امنیت کامل در حاشیه مرزها و مرکز زندگی کنند و در این مسیر به هیچ احدی اجازه تعرض نمی‌دهیم.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.