چین درخواست آمریکا برای ملاقات وزیران دفاع را رد کرد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، پنتاگون اعلام کرده که چین درخواست آمریکا را مبنی بر دیدار وزرای دفاع هر دو کشور در سنگاپور رد کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، پنتاگون با انتشار بیانیه‌ای و با اشاره به جمهوری خلق چین به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: جمهوری خلق چین طی شب به ایالات متحده خبر داده که درخواست و دعوت ما را مبنی بر دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و لی شانگفو، وزیر دفاع چین در سنگاپور رد کرده است. ما اوایل ماه مه از چین برای این دیدار دعوت کردیم.

به نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: پنتاگون قویا به اهمیت حفظ خطوط باز ارتباطی میان ارتش‌های دو کشور (آمریکا و چین) باور دارد و واشنگتن و پکن در این خصوص باید اطمینان حاصل کنند که رقابت میانشان به درگیری تبدیل نشود.

طبق این گزارش، پنتاگون قصد داشت دیداری میان وزرای دفاع آمریکا و چین در حاشیه نشست شانگری-لا برگزار شود. وزارت دفاع چین هم اعلام کرد که لی در این رویداد که بخشی از سفرش به سنگاپور در تاریخ ۳۱ مه الی ۴ ژوئن است، سخنرانی خواهد کرد.

این اولین باری نیست که آمریکا اذعان می‌کند، چین درخواست‌های واشنگتن را بی‌پاسخ می‌گذارد. «الی راتنر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی حوزه هند-پاسیفیک، پیشتر طی رویدادی در واشنگتن گفت: تلاش‌های پنتاگون در ماه‌های اخیر برای برقراری تماس با ارتش چین ناکام مانده و این کشور توجهی به درخواست‌های آمریکا نداشته است.

طبق گزارش فایننشال تایمز، پکن پیشتر به واشنگتن گفته بود، به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه وزیر دفاع چین درخصوص دخالت ادعایی در خرید تسلیحات پیشرفته روسی، “شانس کمی” نسبت به برگزاری مذاکرات میان وزیر دفاع چین و آستین در سنگاپور وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.