نقشه جدید ایران خودرو برای افزایش قیمت/ خریداران ضرر خواهند کرد؟

کمبود ارز و نواختن زنگ خطر توقف تولید در شرکت ایران خودرو، جدیدترین اتفاق در حوزه صنعت بزرگ خودروسازی است که طی روز‌های اخیر رخ داده و بسیاری آن را بازی جدید ایران خودرو برای مقدمه‌چینی جهت افزایش قیمت محصولاتش می‌دانند.

به گزارش تازه‌نیوز، در روز‌های گذشته نامه‌ای از سوی مدیرعامل ایران خودرو به تاریخ ۱۷ اردیبهشت سالجاری در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شد که در این نامه خطاب به مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت آمده بود که پیرو دو مکاتبه قبلی که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت سالجاری و ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۱ صورت گرفته بود، انبار‌های این شرکت خالی شده و به دلیل عدم تامین ارز، توقفاتی در خطوط تولید این شرکت رخ داده است.

در ادامه این نامه آمده بود: به دلیل عدم تامین ارز و عدم امکان جبران تبعات توقف تولید پیش بینی می‌شود که تا پایان سال با عدم تحویل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو مواجه شویم که این امر می‌تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود.

البته پس از انتشار این خبر، مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: با همکاری مؤثر بانک مرکزی، تأمین ارز صنایع خودرویی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه دارد. در سالجاری برای رشد تولید، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته و در دو ماه ابتدایی سال جاری رشد ۴۸ درصدی در تولید خودرو به ثبت رسیده است.

آثار تائید و تکذیب توقف تولید ایران خودرو در بازار خودرو

به نقل از اقتصاد ۲۴ ، هر چند سرپرست وزارت صمت عدم تامین ارز شرکت‌های خودروساز از سوی بانک مرکزی را تائید نکرد، اما بدون تردید مکاتبات رسمی نمی‌تواند حاوی اطلاعات نادرست باشد، اما بنابر شرایط لازم است تا اطلاعات درست منتشر و یا تائید نشود.

انتشار نامه مدیرعامل ایران خودرو در فضای مجازی و رسانه‌ای، مبنی بر توقف تولید در خطوط ایران خودرو بدون تردید بر عملکرد بازار تاثیر می‌گذارد به همین دلیل شاید مصلحت بر عدم بیان واقعیت باشد تا تنظیم بازار خودرو برهم نخورد.

 

نامه مدیرعامل ایران خودرو

بسیاری این نامه‌بازی‌های مدیرعامل ایران خودرو را ترفند این شرکت خودروساز برای اخذ موافقت وزارت صمت برای افزایش قیمت خودروهای این شرکت می‌دانند، ترفندی که هر بار پوست می‌اندازد و در قالب و تهدیدی جدید مطرح می‌شود.

در حالی شرکت ایران خودرو اعلام کرد که تولید خود را به بهانه عدم تامین ارز متوقف کرده که این خودروساز مشخص نکرده که خط تولید کدام خودرو متوقف شده است. این در حالی است که اگر بنا را بر تایید ادعای تولید داخل بسیاری از خودروهای این شرکت بگذاریم، پس چه نیازی به تامین ارز است که این شرکت‌ تولید خود را به آن گره زده است.

التهاب احتمالی بازار خودرو منجر به تعقیب مدیرعامل ایران خودرو می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام ایران خودرو باعث التهاب دوباره در بازار خودرو و افزایش قیمت آن خواهد شد، اقدامی که اگر منجر به این افزایش شود چه بسا به لحاظ قانونی قابلیت پیگیری قضایی داشته باشد و مدعی‌العوم بتواند آن را دنبال کند.

تبعات انتشار خبر توقف تولید در ایران خودرو

در این زمینه یک کارشناس بازار خودرو درباره تبعات انتشار خبر توقف تولید در ایران خودرو به دلیل عدم تامین ارز به اقتصاد ۲۴ گفت: تشکیل صف تخصیص برای ارز شرکت‌های خودروساز می‌تواند منجر به توقف تولید و کاهش عرضه خودرو در بازار شود.

حسن کریمی سنجری با بیان اینکه ارز نیمایی برای خرید برخی اقلام از جمله کالا‌های مورد نیاز شرکت‌های خودروساز باید توسط بانک مرکزی تامین شود، افزود: طولانی شدن زمان تخصیص ارز به شرکت‌ها این شائبه را ایجاد کرده که بانک مرکزی در تامین منابع ارزی با محدودیت مواجه شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: طولانی شدن زمان تخصیص ارز یکی از دلایلی است که می‌تواند فرایند تولید شرکت‌ها را کند و یا متوقف کند، زیرا خرید مواد اولیه یا کالا‌های واسطه‌ای با تاخیر انجام می‌شود.

کریمی سنجری تصریح می‌کند: در حال حاضر شرکت ایران خودرو مدعی عدم تامین ارز و توقف در خط تولید است. اگر توقف در تولید خودرو صورت بگیرد بدون تردید دلالان در بازار دست به کار شده و قیمت‌ها را افزایش خواهند داد، زیرا عدم تولید منجر به کاهش عرضه در بازار می‌شود و عدم توازن میان عرضه و تقاضا، تنظیم بازار را نامتعادل می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.