۲ اختلاف بزرگ حل شد/ زمزمه‌های احیای برجام به گوش می‌رسد

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز شواهد و قرائن نشان می دهد که هر دو طرف به سوی احیای برجام حرکت می کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، ۲ موضوع اختلافی مهم بین ایران و آژانس حل شد و موضوع تبادل زندانیان نیز بین ایران و آمریکا در مرحله نهایی شدن قرار دارد.

ابوالفضل حسن بیگی درباره آینده روابط ایران و آژانس گفت: ما برای احیای برجام حسن نیت نشان دادیم اما آمریکا تحت تأثیر رژیم صهیونیستی بر آژانس فشار آوردند تا با ابهام آفرینی های فنی زمینه ای را ایجاد کند که ایران در مذاکرات دیپلماتیک با ۱+۵ امتیازات کمتری نصیبش شود.

وی افزود: آژانس هرچند اعلام کرد ۲ موضوع اختلافی حل و فصل شدند اما بیان کرد که مذاکره درباره برخی موضوعات پیشرفتی نداشته است، حال آنکه ایران به همه سئوالات آژانس پاسخ قاطع داد. شواهد و قرائن نشان می دهد آژانس همچنان تحت فشار آمریکا قرار دارد، همین فشار نمی گذارد تا روال عادی مذاکرات فنی طی شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آژانس می داند ایران از ان پی تی تخطی نداشته و طبق معاهده منع تولید و گسترش سلاح هسته ای عمل کرده، یادآور شد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی ها نیز هیچ یک از تعهدات شان را عمل نکردند، پس ایران هم نیازی نمی بیند که بخواهد تعهدات برجامی اش را به اجرا درآورد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: در برجام برخی محدودیت های زمانی وجود داشت مثلا بعد از ۸ سال ایران می تواند از سایر کشورها سلاح های متعارف تهیه کند یا به آنها سلاح بفروشد. اخیرا مطرح شد که ایران با روسیه برای خرید هواپیمای جنگی سوخو ۳۵ به توافق رسیده است که این نگرانی آمریکایی ها را در پی داشت.

این نماینده ادوار اظهار کرد: آمریکا قصد دارد به بهانه های مختلف برخی محدودیت های زمانی را در برجام تمدید کند، از این جهت می خواهد شورای حکام آژانس را تحت فشار قرار دهد تا با صدر بیانیه های سیاسی زمینه مهندسی افکارعمومی علیه ایران را فراهم آورد. البته آمریکا قصد ندارد که فشار به حدی شود که ایران به طرف برجام نیاید.

حسن بیگی گفت: هرچند آمریکا از برجام به عنوان اهرمی برای کنترل ایران استفاده می کند اما نگرانی دارد که فشارهای زیاد باعث شود، ایران به طرف احیای برجام نیاید. از طرف دیگر ایران نمی خواهد سلاح هسته ای بسازد و نیت و عملش فعالیت در حوزه صلح آمیز هسته ای است، امروز شواهد و قرائن نشان می دهد که هر دو طرف به سوی احیای برجام حرکت می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.