التیام زخم با یک قلم فناورانه

یک قلم با فناوری بالا ژلی شفابخش را مستقیما به داخل زخم‌ها می‌فرستد.

به گزارش تازه‌نیوز، ‌بیشتر پانسمان‌های زخم تنها محل آسیب‌دیده را می‌پوشانند و شاید باکتری‌های مضر را نیز از بین ببرند اما سیستم PAINT بسیار فراتر از این عمل می‌کند. این سیستم متشکل از یک قلم است که می‌تواند روزی به پزشکان این امکان را بدهد که یک جوهر شفابخش ژلاتینی را مستقیما به درون زخم‌ها بفرستند. PAINT به فارسی مخفف عبارت «جوهر زیست‌فعال قابل حمل برای بهبود بافت» است و توسط دانشمندان دانشگاه نانجینگ چین توسعه یافته است.

به نقل از ایسنا، این سیستم از یک قلم چاپ سه بعدی که حاوی ژل آلژینات سدیم و ذرات معروف به وزیکول‌های خارج سلولی(EVs) است، تشکیل شده است. گلبول‌های سفید به طور طبیعی توسط گلبول‌های سفید تولید می‌شوند و نقش زیادی در کاهش التهاب و تشکیل رگ‌های خونی جدید در محل آسیب دیده دارند.

ژل و وزیکول‌های خارج سلولی در نوک قلم با یکدیگر مخلوط می‌شوند و جوهر چسبناک محکمی تشکیل می‌دهند که در بریدگی‌هایی با هر شکل و اندازه‌ای گنجانده می‌شود. در آزمایش‌هایی که روی سلول‌های پوششی انسان انجام شد، استفاده از این جوهر سلول‌ها را به مرحله‌ی تکثیر در فرآیند بهبودی منتقل کرد که در آن رگ‌های خونی جدید تشکیل شد و مواد التهابی کاهش یافت.

علاوه بر این، سیستم PAINT در هنگام آزمایش بر روی موش‌های آسیب دیده، تولید فیبر کلاژن را افزایش داد. زخم‌های بزرگ روی یک گروه تحت درمان از حیوانات تقریبا پس از ۱۲ روز به طور کامل التیام یافتند، در حالی که روند بهبودی زخم‌های گروه شاهد در آن زمان پیشرفت زیادی نکرده بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.