کاهش ۳۰۰تومانی قیمت دلار/ سیگنال برجام جان دلار را گرفت

بازار ارز امروز نیمه‌تعطیل بود و علاوه بر سیگنال‌های مساعد سیاسی در حوزه برجام، معامله‌گران نیز تمایلی به مبادله در این بازار نداشتند. قیمت دلار امروز یک کانال کاهش داشت و فعالان بازار در انتظار ثبات قیمت اسکناس آمریکایی بعد از تعطیلات هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، قیمت دلار امروز با کاهش و نزدیک شدن به کانال ۵۰ هزار تومانی آغاز به کار کرد. این اسکناس در نخستین روز هفته بیش از ۳۰۰ تومان ارزان شد. دلار امروز با قیمت ۵۰ هزار و ۷۸۰ تومان مبادله شد.

مانورهای سیاسی و اخبار مساعد در حوزه روابط بین‌المللی ایران با سایر کشورها همواره بر کاهش قیمت دلار تاثیر مستقیم داشته است. پیش از این نیز تاکید کارشناسان اقتصادی بر اخبار مساعد سیاسی در حوزه روابط بین‌المللی و برگشت قیمت دلار به کانال‌های قیمتی پایین‌تر بوده است.

امروز دلار سلیمانیه با قیمت ۵۰ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد. دلار هرات با رقم ۵۰ هزار و ۸۴۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با کاهش ۵۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان معامله شد.

بیشتر بخوانید:

دلار ۴۰ هزار تومانی هدف سیاست‌گذار است

در همین راستا حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی قیمت دلار به رویدادهای سیاسی پیش رو گره خورده، به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر موضوع برجام و مذاکرات سیاسی ایران بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داده است. از سوی دیگر هدف مردم حفظ ارزش دارایی‌هایشان است به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار گرایش دارند تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید.»

وی با اشاره به وزن بالای انتظارات تورمی نسبت به اقتصاد رفتاری خاطرنشان کرد: «قیمت دلار به لحاظ ارزشی نسبت به ریال حباب دارد؛ به همین دلیل کسانی که حرفه‌ای‌تر رفتار می‌کنند باید از بازار خارج شوند و در بازار جایگزین منتظر بمانند تا قیمت‌ها اصلاح شود.»

جیهانی اظهار کرد: «در حال حاضر رفتارهای هیجانی و شیدایی مردم، با پمپاژ احساسات زیاد همراه است. از سوی دیگر فعالیت‌های زیرساختی دولت و نتایج اقتصادی آن اثرات بلند مدت دارد و هنوز ثمرات خود را نشان نداده است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: «بانک مرکزی ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی را به کار گرفته است. این اقدامات می‌تواند انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

جیهانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی قصد دارد با اقداماتی قیمت دلار را به کانال ۴۰ هزار تومانی برگرداند خاطرنشان کرد: «افزایش نظارت‌ در حوزه پولشویی، موضوع مالیات بر عایدی و ارزش افزوده، افزایش نظارت بر تراکنش‌های بانکی و مقرراتی از این دست تحرک در بازارهای سیاه مثل دلار چهار راه استامبول را کاهش داده و منجر به این شده که جذابیت‌ این بازار برای افراد کم شود.»

وی افزود: «با این اقدامات، فروشنده‌ها در بازار بیشتر می‌شوند و روند کاهشی دلار شتاب بیشتری می‌گیرد. با توجه به اینکه بازار خریدار و فروشنده قوی ندارد، فروشنده‌های مال در آینده در بازار زیاد می‌شوند.»

مذاکرات دوباره برای توافق برجام آغاز شد؟

با توجه به تمایل دلار برای ماندن در روند کاهشی تحلیلگران اقتصادی این روند نزولی محدود را متاثر از سیگنال‌هایی در حوزه سیاست خارجی کشورمان می‌دانند.

به نظر می‌رسد دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و گفت‌وگوهای مستقیم درباره تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای ایران از مسیر دیپلماتیک، می‌تواند آغاز دوباره‌ای برای روند مساعد مذاکرات برجام باشد.

این در حالی است که کف حمایتی قیمت دلار محدوده ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومانی است و به اعتقاد کاهشی‌های بازار، اگر این محدوده از دست برود احتمال برگشت قیمت این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی افزایش می‌یابد.

واکنش دلار به بین‌التعطیلی

امروز معامله‌گران بازار ارز نظر متفاوتی نسبت به کارشناسان اقتصادی داشتند. آنها معتقد بودند در هفته‌های نیمه‌تعطیل و روزهایی که مانند امروز بازار بین دو تعطیلی باز می‌شود؛ روند قیمت نزولی است. زیرا معامله‌گران تمایلی به مبادله ندارند و از سوی دیگر بازار نیز نیمه تعطیل است.

به اعتقاد یکی از فعالان بازار ارز با وجود رفت و برگشت قیمت دلار در هفته گذشته در کانال ۵۱ هزار تومانی و سیگنال‌های خبری که پیوسته روند معاملات را شُل می‌کند؛ معامله‌گران فعلا تمایلی به مبادله ندارند و منتظر ثبات قیمت در محدوده‌ای مشخص هستند.

کارشناسان اقتصادی نیز درباره اخبار مثبتی که از سوی سیاست‌مداران در حوزه برجام مطرح می‌شود می‌گویند، ریتم کلی این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند نقش کاهشی برای دلار داشته باشد. اما آنچه می‌تواند این اسکناس را به کانال ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی برگرداند شکل‌گیری توافقات کاملی از نوع برجام است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.