آمریکا در حال کار بر روی یک توافق موقت است تا جایگزین برجام شود

یک منبع دیپلماتیک رده بالا گفت، دولت بایدن می‌خواهد کاری انجام دهد که بتواند بگوید به وعده تبلیغاتی خود برای بازگشت به توافق با ایران، عمل کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز،جروزالم پست نوشت: زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، روز پنجشنبه در بحبوحه نگرانی‌های تل آویو درباره تلاش ایالات متحده برای دستیابی به توافق با ایران، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در کاخ سفید دیدار کردند.

به نقل از انتخاب، در بیانیه کاخ سفید آمده است: «آن‌ها به گفتگو در مورد هماهنگی بیشتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و راه‌های مقابله با تهدیدات ایران و نیرو‌های نیابتی آن پرداختند.»
اورشلیم معتقد است واشنگتن در حال کار بر روی یک توافق موقت با ایران است تا جایگزین برجام شود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. یک منبع دیپلماتیک ارشد گفت، دولت بایدن می‌خواهد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، بتواند به رای دهندگان بگوید به وعده انتخاباتی خود برای احیای توافق با ایران و آنظور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، «باز گرداندن برنامه هسته‌ای ایران به درون جعبه»، عمل کرده است.

اسرائیل در مخالفت با این اقدام، ادعا کرده است که نمی‌توان به ایران برای پایبندی به توافق اعتماد کرد و تهران از پول‌های آزاد شده ناشی از لغو تحریم ها، برای ادامه اقداماتش علیه اسرائیل و سایر کشور‌های منطقه و همچنین توسعه برنامه موشکی خود استفاده خواهد کرد.

صحبت از توافق ایران و آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اروپا بیشتر از ایالات متحده نگران تهدید ایران است، زیرا تهران پهپاد‌های مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین را تامین می‌کند. به واسطه برجام، با گذشت زمان همچنان تحریم‌های بیشتری علیه ایران به پایان می‌رسد، اما هر طرف برجام می‌تواند از مکانیسم «اسنپ بک» برای بازگرداندن همه تحریم‌های لغو شده، استفاده کند. اگر بریتانیا یا فرانسه این کار را انجام دهند، در تضاد با تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران است.

بر اساس گزارش کاخ سفید، سالیوان در دیدار با زاچی هانگبی و ران درمر، در مورد نگرانی مشترک امریکا و اسرائیل از تعمیق روابط نظامی روسیه با ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از خاک و شهروندانش، از جمله از دفاع از خود در مقابل پهپاد‌های ایرانی، صحبت کرده است.

انتقاد اسرائیل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر اقداماتش در قبال ایران 

همزمان با دیدار درمر و هانگبی با سالیوان، اسرائیل از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل موافقت با بسته شدن پرونده تحقیقات علیه سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران در مریوان، انتقاد کرد.
وزارت خارجه اسرائیل هشدار داد: ایران همچنان به آژانس بین المللی انرژی اتمی دروغ می‌گوید و جامعه بین المللی را فریب می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفت، «پیامی صریح و روشن به ایران و جامعه بین المللی دارد: اسرائیل هر کاری را که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای لازم باشد، انجام خواهد داد.»

انتظار می‌رود یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در ماه جاری با همتای امریکایی اش، لوید آستین، در اروپا دیدار کند. تا زمانی که نتانیاهو به کاخ سفید دعوت نشود، وزرای اسرائیلی با همتایان خود در واشنگتن دیدار نمی‌کنند. اسرائیلی‌ها عدم دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن را نشانه‌ای از تنش دولت بایدن با دولت فعلی اسرائیل می‌دانند. این تنش‌ها به دلیل طرح «اصلاحات قضایی» ائتلاف تشکیل دهنده دولت دست راستی اسرائیل و مواضع تندروانه این ائتلاف در قبال فلسطینی هاست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.