فرو ریختن سد در اوکراین سیل به راه انداخت +تصاویر

ماهواره‌ها جاری شدن سیل‌ در اوکراین را در پی فروریختن سد کاخوفکا در این کشور به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، روسیه و اوکراین یکدیگر را به آسیب‌رسانی به سد کاخوفکا در نزدیکی شهر خرسون اوکراین متهم می‌کنند و اکنون ماهواره‌ها به دنبال فروپاشی مرموز این سد بزرگ در روز سه‌شنبه(۶ ژوئن) سیلاب‌های حاصل از آن را در جنوب اوکراین نشان داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سیلاب، روستاها و محصولات زراعی را در سراسر کشور جنگ‌زده اوکراین تهدید می‌کند و موجب تخلیه خانه‌ها و آنچه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آن را «فاجعه انسانی، اقتصادی و زیست‌محیطی» می‌خواند، شده است. روسیه و اوکراین یکدیگر را به تخریب این سد متهم می‌کنند.

به نقل از ایسنا، اکنون ماهواره‌هایی که در مدار زمین بر فراز این منطقه می‌چرخند، مناظر تکان‌دهنده‌ای از تخریب این سد را در روز سه‌شنبه مشاهده کرده‌اند که میزان سیل و آسیب به سد کاخوفکا را در امتداد رودخانه دنیپرو(Dnipro) آشکار می‌کند.

به گفته مقامات اوکراینی، طیف گسترده‌ای از ماهواره‌های خصوصی و دولتی این صحنه را از مدار زمین تماشا کردند و به مستندسازی آب‌های سیلابی کمک کرده‌اند که تاکنون باعث تخلیه بیش از ۱۰۰۰ نفر شده است.

فرو ریختن سد در اوکراین

ماهواره سنتینل ۳(Sentinel ۳) متعلق به اتحادیه اروپا و بخشی از برنامه رصد زمین کوپرنیک، گسترش این سیل را به تماشا نشسته است.

مقایسه تصاویر ماهواره‌ای از دوشنبه(۵ ژوئن) و سه‌شنبه (۶ ژوئن) نشان می‌دهد که رودخانه دنیپرو پس از فروریختن سد به حومه اطراف سرازیر شده است.

ماهواره MODIS/Terra متعلق به ناسا نیز صحنه هولناکی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد سیل از سواحل رودخانه به سمت جنوب اوکراین سرازیر می‌شود.

فرو ریختن سد در اوکراین

تخریب این سد در یک لحظه حیاتی در جنگ جاری در اوکراین رخ می‌دهد. ارتش اوکراین در حال حاضر در حال انجام یک ضد حمله بزرگ برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف شده توسط روسیه است. سد کاخوفکا به عنوان گذرگاه نیروهای اوکراینی فعال در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت و تخریب آن می‌تواند تلاش‌های اوکراین برای عملیات در این منطقه را پیچیده کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد که آب‌های این سیل می‌تواند مین‌ها را به مناطق ناشناخته ببرد و به طور بالقوه یک فاجعه انسانی برای غیرنظامیان در منطقه ایجاد کند.

این سد همچنین برای تامین آب خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای تحت محاصره زاپوریژیا(Zaporizhzhia) در بالادست استفاده می‌شود و اکنون مشخص نیست که فروریختن این سد چه تاثیری بر ایمنی این نیروگاه می‌گذارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.