راه دیگری جز همکاری با آژانس نداریم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر برنامه هسته ای بیش از هزینه های اقتصادی منفعت برای کشور دارد، یک رویکرد را باید پیش بگیریم اما اگر آن طور نیست باید براساس منافع ملی یک تصمیم سیاسی گرفت و با آژانس همکاری کرد تا این مشکلات حل شود.

به گزارش تازه‌نیوز، با حل این دو موضوع اختلافی میان ایران و آژانس، اختلاف‌های پادمانی به دو پرونده کاهش پیدا کرد اما تهران شرط امضای توافق هسته ای را حل و فصل همه پرونده‌های ادعایی آژانس اتمی اعلام کرد. این به آن معنی خواهد بود که تا پرونده اختلافات فنی باقی مانده بسته نشود، خبری از توافق هسته ای نخواهد بود.

قاسم محبعلی درباره ضرورت همکاری ایران و آژانس گفت: آژانس براساس ارزیابی اطلاعات عمل می کند اما اطلاعات امکان دارد متنوع به آژانس برسد. ضمن آنکه خیلی سخت است که آژانس اعلام کند «برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است».

به نقل از نامه‌ نیوز، وی افزود: مأموریت آژانس آن است که بررسی های لازم را درباره فعالیت های هسته ای اعضای خود انجام و درباره صلح آمیز بودن این فعالیت ها نظر دهد. پیمودن این پروسه ارزیابی خیلی مشکل و پیچیده است چون باید خیلی شفاف سازی و همکاری انجام شود. ایران نیز اگر دنبال گرفتن تأیید آژانس است باید همین مسیر را برود و راه دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: خیلی کشورهای دیگر مثل کره جنوبی، آرژانتین، آفریقای جنوبی، برزیل و ژاپن هم بودند که حتی سطح فعالیت های هسته ای شان بالاتر از ایران بود و مشکلات کنونی ما را داشتند؛ حل پرونده های آنها در آژانس نیز زمان برد مثلا ژاپنی ها با وجود داشتن روابط خوب با غرب ۲۰ سال طول کشید تا توانستند تأیید صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای شان را از آژانس بگیرند.

وی با بیان اینکه ما باید مشکلات سیاسی مان را با غرب و کشورهای منطقه حل کنیم، ادامه داد: همزمان با حل مشکلات سیاسی باید تلاش کنیم با آژانس به توافق برسیم. این هم یک تصمیم سیاسی است. امروز باید به یکسری سئوالات پاسخ دهیم که چه طور می توانیم بین منافع اقتصادی و فعالیت هسته ای یک تعادل و توازن برقرار کنیم.

محبعلی با بیان اینکه مبنای تصمیمی گیری در عرصه سیاست را براساس هزینه و فایده خواند و یادآور شد: از سال ۸۲ تاکنون بررسی کنیم که چقدر هزینه اقتصادی پرداختیم و چقدر از فعالیت هسته ای منفعت بردیم. اگر برنامه هسته ای بیش از هزینه های اقتصادی منفعت برای کشور دارد، یک رویکرد را باید پیش بگیریم اما اگر آن طور نیست باید براساس منافع ملی یک تصمیم سیاسی گرفت و با آژانس همکاری کرد تا این مشکلات حل شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.