کارد به استخوان کارگران رسیده؛ دستمزد ۱۴۰۲ اصلاح می‌شود؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اینکه تورم به حد نگران کننده‌ای رسیده و مردم را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است به دلیل بی کفایتی دولت و بودجه نویسی غلط سازمان برنامه و بودجه است.

به گزارش تازه‌نیوز، در روز‌های پایانی سومین ماه از سال، نمایندگان طیف کارگری شورای عالی کار در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تجدیدنظر در میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ شده اند. در واقع این قشر این قول را از دولت گرفته بود که اگر تورم سیر نزولی نداشته باشد و بالاتر از ۳۵ درصد باشد، باید در حقوق شان تجدیدنظر شود تا از گرانی‌ها آسیب کمتری ببینند که البته ظاهراً صولت مرتضوی با این درخواست مخالفت کرده است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این زمینه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار داشت: نامه‌ای که نمایندگان کارگری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشته اند، در واقع یادآوری قول شفاهی‌ای بود که وزیر کار به کارگران در مقطع امضای صورتجلسه دستمزد ۱۴۰۲ وعده داده بود. وزیر وعده کرد در صورتی که تورم مهار نشود، درباره میزان حقوق کارگران تجدیدنظر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزیر کار ظاهراً از این وعده خود شانه خالی کرده و گفته است حقوق‌ها تغییر نخواهد کرد، گفت: این پیام را از جانب کارگران به وزیر می‌دهم که اگر دولت نتوانست تورم را به ۳۰ تا ۳۵ بازگرداند، نباید انتظار داشته باشد، جامعه کارگری در چارچوب نامه و مکاتبه باشد حق را مطالبه کند. به همین دلیل لازم است، به نامه نمایندگان کارگران توجه کافی را داشته باشد، در غیر اینصورت باید به جای پشت میز با کارگران مقابل ساختمان وزارتخانه در خیابان آزادی مذاکره کند که این روش نه زیبنده کارگران است، نه دولت و نظام جمهوری اسلامی.

تورم به حد نگران کننده‌ای رسیده

وی افزود: اینکه تورم به حد نگران کننده‌ای رسیده و مردم را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است به دلیل بی کفایتی دولت و بودجه نویسی غلط سازمان برنامه و بودجه و همچنین سیاست‌های منفعت طلبانه بعضی از کارفرمایان است و به همین دلیل کارگران دلیلی بر کوتاه آمدن از حقوق مسلم خود نمی‌بینند. آن‌ها که با زبان منطق غریبه اند، بدانند کارگران به وقتش نشان خواهند داد که زبانشان همیشه خوش و نرم نیست.

دولتمردان نه علم اقتصادی را می شناسند نه تعهد و تجربه دارند

این فعال صنفی کارگری تصریح کرد: اینکه تحریم‌های بین المللی، اقتصاد ایران را با چالش روبرو کرده است، کوتاهی دولتی‌ها و تصمیم‌های غیرکارشناسی شان را توجیه نمی‌کند، یعنی اگر تیم اقتصادی دولت از تجربه و تخصص لازم برخوردار بود، بی شک شرایط مثل حالا بحرانی نمی‌شد. در واقع لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی این است که تصمیم گیران اقتصادی هم با علم اقتصاد آشنایی کامل داشته باشند، هم توأمان از تعهد و تجربه بهره‌مند باشد و بالاخره آرامش مردم را مهمترین دغدغه خود بدانند که باید اذعان داشت، دولت فعلی هیچکدام از این شاخص‌های مهم را ندارد.

حسن صادقی در پایان گفت: در همه کشور‌های دنیا حقوق کارگر و اینکه حقی از کارگران ضایع نشود، جزیی از مهمترین دغدغه‌های دولتمردان است. پس بی توجهی به جایگاه و مطالبه کارگران به هیچ وجه نباید در جمهوری اسلامی جایی داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.