سفرهای احمدی‌نژاد نمایشی اما سفر رئیسی برای آینده کشور؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سفرهای آقای احمدی‌نژاد به کشورهای آمریکای جنوبی بیشتر جنبه نمایشی داشت و برای پروپاگاندای انتخاباتی استفاده می‌شد اما سفر آقای رئیسی به این کشورها، سفرهایی با اهدافی راهبردی است.

به گزارش تازه‌نیوز، سفر سیدابراهیم رئیسی به کشورهای آمریکای جنوبی به گفته کارشناسان می‌تواند نفوذ آمریکا در این کشورها را کاهش دهد و البته گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری و سیاسی ایران با کشورهای حوزه آمریکای لاتین را فراهم می‌کند.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت «سفر آقای رئیسی به سه کشور آمریکای جنوبی یعنی ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه یک پیام مهم برای جامعه جهانی به ویژه آمریکا داشت؛ اینکه شمایی که کشورهای آمریکای لاتین را حیاط‌خلوت خود در نظر می‌گرفتید، اکنون عرصه نفوذ ایران شده است. در سفر آقای رئیسی به این کشورها قراردادهای همکاری متعددی به سرانجام رسید و باتوجه به اینکه کشورهای آمریکا لاتین سال‌ها تحت استعمار کشورهای اروپایی و آمریکا قرار داشتند، سفر اخیر می‌تواند گشایشی باشد به حضور استراتژیک ایران در کشورهای انقلابی و استقلال‌طلب آمریکای جنوبی. آمریکا از نفوذ ایران در این کشورها هراس دارد و امروز می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران ناوهای دریایی خود را پر قدرت به سواحل این کشورها می‌برد که نشان از حضور فرااقیانوسی ایران دارد».

او ادامه داد: «سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای آمریکای جنوبی هژمونی سلطه‌جویانه آمریکا بر این کشورها را پایان و نشان داد که ایران از غرب آسیا تا آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا را محاصره کرده است و امروز نه فقط به قدرتی منطقه‌ای بلکه به قدرتی فرامنطقه‌ای تبدیل شده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «باتوجه به اینکه کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا هم تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تجربیات خود را در اختیار این کشورها قرار دهد تا عملا سیاست اِعمال فشار آمریکا از طریق تحریم‌ها شکسته شود».

هانی‌زاده در پایان درباره شباهت یا تفاوت سفر رئیسی به کشورهای آمریکای جنوبی با سفرهای احمدی‌نژاد به این کشورها گفت: «سفرهای آقای احمدی‌نژاد به کشورهای آمریکای جنوبی بیشتر جنبه نمایشی داشت و برای پروپاگاندای انتخاباتی استفاده می‌شد اما سفر آقای رئیسی به این کشورها، سفرهایی با اهدافی راهبردی است و تأثیرات مثبتش در آینده روشن می‌شود».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.