همه‌چیز درباره شورش بزرگ در روسیه؛ کودتای واگنرها هشداری برای ایران +تصاویر و ویدئو

شورش یک‌روزه گروه واگنر علیه روسیه با توافق رئیس این گروه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به پایان رسید.

به گزارش تازه‌نیوز،شامگاه جمعه دوم تیرماه فضای کشور تحت تاثیر خبر شورش گروه واگنر، که هدف آن سرنگونی ژنرال‌های ارشد نظامی روسیه بود، قرار گرفت.

در همین رابطه تصاویر درگیری و رژه‌ تانک‌های این گروه در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین منتشر که باعث تخلیه اماکن عمومی و توریستی مسکو شد که نمونه‌هایی از آن را در مطالب مشاهده می‌کنید:

عمر این شورش نافرجام چندان طول نکشید زیرا رسانه‌های خبری از خروج رئیس واگنر و نیروهای آن از شهر «روستوف» روسیه خبر دادند.

طبق ادعای بی‌بی‌سی، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلان «عصیان علیه ارتش روسیه» گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، به نیروهای خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.

همزمان کرملین هم اعلام کرد جنگجویان واگنر را از اتهام خیانت و سرکشی مبرا می‌کند و بدین ترتیب شورش بزرگ واگنرها به پایان رسید.

پی‌گیری تحولات روسیه در ایران

زمزمه‌های هرج‌ومرج در کشور روسیه در پی حمله گروه واگنر، همزمان در رسانه‌های داخلی ایران مورد توجه قرار گرفت که نمونه‌هایی از آن را در تیتر یک روزنامه‌های داخلی می‌توانید مشاهده کنید:

درس عبریت شورش واگنر‌ها برای ایران

به نقل از هم‌میهن در پی درگیری یک‌روزه بین نیروهای روس و واگنر‌ها یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است با توجه به بهره‌مندی گسترده روسیه از سیاست‌های ضدغربی ایران، که هرچند با نوسان ولی همواره در چهار دهه اخیر ادامه داشته، رویدادهای جاری می‌تواند زنگ خطر را برای تصمیم‌گیرندگان کشور به‌صدا درآورد، تا به الزام‌های برآمده از ژئوپلیتیک ایران تن دهند. می‌توان امید داشت که موازنه‌گرایی در سیاست خارجی ایران جایگاه خود را بازیابد: به جای اتکا بر شرق، تلاش برای گسترش روابط با «غرب» و «شرق» مورد توجه قرار گیرد. یعنی به جای تبدیل شدن به «کارت بازی روسیه»، از تعارض منافع شرق و غرب، برای بهبود جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود استفاده کنیم.

در همین ارتباط بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.