زالی: مدافعان سلامت یک سرمایه اجتماعی را رقم زدند

دکتر زالی با اشاره به فعالیت‌های کادر درمانی کشور در عرصه مقابله با کرونا و پیچیدن فرهنگ و شمیم شهادت در فضای پزشکی و سلامت کشور گفت: مدافعان سلامت یک سرمایه اجتماعی را رقم زدند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، شانزدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم ۲۵ آذر با تجلیل از خانواده دو شهید مدافع سلامت برگزار شد.

در جریان برگزاری این آیین که با حضور دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر «علیرضا زالی» فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد از خانواده شهید دکتر «محمد زارع جوشقانی» تجلیل شد، همچنین طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان گیلان از خانواده شهیده «نرگس خانعلی زاده» نخستین شهیده مدافع سلامت کشور نیز تجلیل به عمل آمد.

دکتر «علیرضا زالی» در این آیین طی سخنانی ضمن تقدیر از برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در روزهای سخت و مغموم شیوع کرونا، استان گیلان از استان هایی بود که در صدر شیوع قرار داشت و شهیده «نرگس خانعلی زاده» پرچمدار مسیر نوین خدمت رسانی در عرصه پزشکی و درمانی شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: معمولاً اولین‌ها در شکستن بسیاری از خطوط رشادت و ایثارگری جایگاهی ممتاز دارند که شهیده خانعلی زاده چنین نقشی را ایفا کرد.

وی در ادامه به خدمات و جان‌فشانی‌های دکتر زارع جوشقانی در عرصه سلامت و پزشکی اشاره کرد و گفت: چندین سال توفیق همکاری با آن شهید را داشتم، از ویژگی های وی این بود که در کنار جایگاه ممتاز علمی آموزشی، سرمنشاء خدمات اجتماعی بسیار در کشور بود به ویژه در کاشان و از این رو شهید زارع جوشقانی را باید جزو شخصیت ملی دانست که در عرصه آموزش و پژوهش فراتر از یک استان و بیمارستان عمل کرد.

زالی با بیان اینکه دکتر زارع جوشقانی در سخت ترین شرایط گله نداشت، تصریح کرد: تواضع و اخلاق و لبخند همواره در وجود آن شهید تبلور داشت و لبخندهایش سبب ابتهاج همکاران می شد، آن شهید بزرگوار در مصادر متعدد علمی و اجرایی حضور داشت و منشا تحولات بسیار بود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در ادامه گفت: خدمات ارزنده وی در بیمارستان «شهید لبافی نژاد» زبانزد است طبیعتا انتظار کمتری بود که این بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی، در حوزه کرونا ورود کند اما با مجاهدت دکتر زارع این بیمارستان نیز به کانون ی خدمت رسانی تامین اجتماعی به بیماران کرونایی تبدیل شد و حجم قابل توجهی از بیماران را پوشش داد؛ از سوی دیگر با وجودی که این بیمارستان امکانات محدودی داشت اما شهید زارع همواره با نگاه نویدبخش و انگیزه‌ بخش فعالیت می کرد.

وی تصریح کرد: شهید زارع جوشقانی از استادان مبرز چشم پزشکی کشور و دارای شخصیتی چندوجهی بود که علاوه بر بصیرت پزشکی در فعالیت های فرهنگی خیریه ای پیشقدم بود و در زمان مسئولیت دانشگاه پزشکی کاشان، آن دانشگاه به رشدی بالنده دست یافت.

زالی با بیان اینکه امروز شاهد آراسته شدن فضای پزشکی به عطر و شمیم شهادت هستیم که بسیار ارزشمند است، افزود: این سرمایه بزرگ اجتماعی است که به همت مدافعان سلامت شکل گرفته و امیدواریم نسل جوان امروز این پیشتازان شهادت در عرصه سلامت را بشناسد و از آنها الگو بگیرد.

همچنین در بخش دیگری از این آیین، همسر شهید دکتر محمد زارع جوشقانی طی سخنانی اظهار کرد: وی در همه عرصه ها موفق بود و حضورش در عرصه پزشکی جهادی بود چنان که با حضور در استان چهارمحال و بختیاری، علاوه بر فعالیت های پزشکی در فعالیت های عمرانی در حوزه جاده سازی و آب رسانی و … نیز حضوری جدی و اثرگذار داشت.

وی ادامه داد: شهید زارع در بهداری زنجان در اوج بمباران های دوران جنگ تحمیلی حضور داشت و از نخستین روزها فعالیت جهادی در این شهر را آغاز کرد، زمانی یکی از دبیرستان های نزدیک محل حضورشان بمباران شدیدی شد و دانش آموزان بسیاری مجروح شدند، با اینکه امکانات و تعداد کارکنان با تعداد مجروحان هماهنگی نداشت خود شهید شخصاً ورود کرد و به مداوای مجروحان پرداخت.

همسر شهید زارع جوشقانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در زمان مسئولیت بهداری زنجان، به کاشان نیز رفت و آمد داشت و در حوزه های درمانی و رسیدگی به محرومان فعالیت کرده و از سوی دیگر دانشگاه پزشکی کاشان را با همکاری مسئولان راه اندازی کرد.

وی افزود: شهید زارع بعد از اتمام تحصیل، معاون پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی شد و در این ایام در بیمارستان ها و بهداری های مختلف مسئولیت داشت، پس از آن نزدیک به ۱۲ سال رئیس دانشگاه پزشکی کاشان بود و در آنجا به فعالیت های پزشکی درمانی با پشتکار اشتغال داشت و کوشید که کاشان به استان های کشور افزوده شود.

همسر شهید زارع جوشقانی ادامه داد: بعد از بازگشت به تهران در بیمارستان «شهید لبافی نژاد» فعال و در دوره کرونا رئیس این بیمارستان بود واز نخستین روزهای شیوع این ویروس منحوس با روحیه و جدیت کنار بیماران حضور داشت؛ بسیار کوتاه استراحت می کرد و در ساعت حضور در منزل هم اوضاع بیمارستان کاشان را پیگیری می‌کرد، تا اینکه به مقام رفیع شهادت نائل شد، او در کنار مجاهدت های پزشکی درمانی، پدری فداکار و خانواده دوست بود و امید است فرزندان راه شهید را ادامه دهند.

همچنین در ادامه «علی زارع» فرزند آن شهید ضمن تقدیر از برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کسانی که شهید می شوند باید شهادت گونه زندگی کنند واکنون که زندگی پدرم و خاطرات را مرور می کنم با پوست و گوشت و استخوانم حس می کنم که او چه طور زندگی کرد و شهیدگونه زیستن چه کیفیتی دارد، از خدا می خواهم که لیاقت این را داشته باشم که جای پای کسانی بگذارم که خدمت کردند و سرنوشت شان شهادت شد.

در ادامه داماد این شهید مدافع سلامت با اشاره به ویژگی های اخلاقی آن شهید گفت: صداقت دکتر زارع به گونه ای بود که هیچگاه برای سود و زیان خود مسیری جز حق را در پیش نگرفت و علاقه ای خاص به رهبری معظم انقلاب و کشور داشت، قبل از شیوع کرونا انتهای هر هفته خانواده را جمع می کرد و در همه این جمع ها به وفاداری به کشور و رهبری معظم انقلاب توصیه داشت و می گفت: «هر کاری می کنید در کشور باشد چون ما هستیم که ایران را می سازیم. »، حیات و سبک زندگی دکتر زارع به گونه ای بود که پایان و فرجامی جز شهادت نمی توانست داشته باشد.

در بخش دیگری این آیین و طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان گیلان و منزل شهیده نرجس خانعلی زاده، تنی چند از مسئولان استانی طی سخنانی از خدمات آن شهیده تجلیل به عمل آوردند.

«فیروز فاضلی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: شهیده نرجس خانعلی زاده نخستین شهید مدافع سلامت کشور است، او پیوندی هم با رسانه داشت و اهل قلم و نوشتن بود. آخرین نامه ها و نوشته هایش در رسانه ها منتشر شده است، بسیار تلاش می کرد و این گونه به شهادت رسید.

همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین «تقی روحانی» امام جمعه رودسر با بیان اینکه شهید نرجس خانعلی زاده راه زینب کبری(س) را طی کرد، گفت:همه پرستاران ما این گونه هستند و با تمام وجود در عرصه نبرد بی امان با ویروس کرونا تلاش می کنند، در بیمارستان های کشور جان انسان ها را نجات می دهند و زینب گونه در پرستاری از بیماران دریغ نمی کنند.

در ادامه پدر شهیده نرجس خانعلی زاده طی سخنانی اظهار کرد: شهدا قبل از اینکه شهید شوند در اعمال شان به شهادت رسیدند و ما این نکته را در وجود این فرزندمان دیده بودیم و می دیدیم، دخترم هدیه ای بود که خداوند به ما تقدیم کرده بود و ما نیز  مرضی رضای خداوند هدیه کردیم.

وی گفت: دخترم عاشق کار بود، تمام زندگی اش کار بود به خصوص حوزه تخصصی و عرصه سلامت که در آن فعالیت داشت. افتخارم است که چنین فرزندی تربیت کردم که برای دفاع از سلامت آن هم در زمانی که نه دشمن مشخص بود و نه تیر تفنگ، این چنین به میدان آمد. او جانانه وارد شد و حتی در دورانی که آلوده شده بود اصرار داشت که باید به بیمارستان بروم و کمک کنم، باعث افتخار است که در دانشگاه ها و در رشته پرستاری چگونه این فرزندان انقلاب اسلامی را تربیت می کنند و ذهن شان را آماده که این چنین با عشق کار می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.