ثمره دیپلماسی رئیسی و عضویت ایران در شانگهای روسیه؛

ضربه‌های روسیه به ایران تمامی ندارد/ «دروغ شارجه» ادامه بازی پوتین با منافع ایران است

حمایت روسیه از امارات درباره جزایر سه گانه ایران با انتقاد شدید فعالان سیاسی رو به رو شد.

به گزارش تازه‌نیوز، در بیانیه پایانی نشست مشترک وزیران خارجه روسیه و ۶ کشور جنوب خلیج فارس در مسکو  که روز دوشنبه برگزار شد آمده است:  وزیران شرکت کننده در نشست از همه تلاش های مسالمت آمیز از جمله ابتکار دولت امارات و تلاش های این کشور برای دست یابی به حل مسالمت آمیز مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه {با ایران} یا دادگاه بین المللی عدالت، براساس قواعد حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برپایه مشروعیت بین المللی حمایت می کنند.

قبلا هم در بیانیه مشترک نشست سران چین و ۶ کشور جنوب خلیج فارس نیز همین موضوع مطرح شده بود. در آن زمان این موضوع باعث اعتراض ایران شد.

حمایت روس‌ها از موضع کشور امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران موجی از انتقاد‌ها را در پی داشت.

در همین ارتباط احمد زیدآبادی در یادداشتی نوشت: روس‌ها هم مثل چینی‌ها، در مورد جزایر سه‌گانۀ ایرانی با کشورهای عرب حوزۀ جنوبی خلیج فارس هم‌صدا شدند. (مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید)

اما حشمت‌الله فلاحت پیشه، فعال سیاسی نیز با انتقاد از این موضع‌گیری در توئیتر خود نوشت: ‏حمایت روسیه از «دروغ شارجه» ادامه بازی پوتین و لاوروف با منافع ملی ایران است.خیانت بزرگتر روسها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش زدایی با ناتو شود.

توییت حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

بیشتر بخوانید:

در همین ارتباط رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی با انتقاد از سیاست‌های دولت رئیسی در قبال چین و روسیه ادامه داد: ‏ثمره دیپلماسی رئیسی و عضویت ایران در شانگهای روسیه از پشت به ایران خنجر زد و گفت: جزایر سه‌گانه متعلق به امارات است!
پ.ن: بعد از رفیق شی جین پینگ رهبر چین، برادر پوتین هم مدعی شد که جزایر سه‌گانه متعلق به امارات است!
این روسیه و چین چه خیانتی باید بکنند تا برخی بفهمند که نفهمند؟!

توییت رحمت‌الله بیگدلی

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه، درباره بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به انتخاب گفت: این قضیه سابقه دارد و چین هم پیش از این چنین کاری انجام داده است. ظاهرا جدا از آمریکایی‌ها که از قبل دقت داشته اند که از خلیج به عنوان خلیج فارس نام ببرند و در مورد جزایر سکوت کنند، چین و روسیه چندان به این موضوع توجهی ندارند. در جلسه شورای همکاری خلیج فارس و اروپایی‌ها نیز اتفاق مشابهی افتاده است. ظاهرا دوستان ایران خیلی توجهی به خواسته‌های ایران نشان نمی‌دهند و بیشتر به خواسته‌های رقیب توجه دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.