ظلم آشکار در حق مردم؛ طلافروشان کمتر از کارمندان دولت مالیات می‌دهند

یک اقتصاددان گفت: مردمی که کارمند دولت هستند، در هنگام دریافت حقوق ماهانه مالیات دولت را پرداخت می کنند و اگر قرار باشد از مابقی پول شان که در حساب بانکی است، مالیات کسر شود، باید گفت که ظلم آشکار است.

به گزارش تازه‌نیوز، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نظام فعلی مالیات ستانی در کشور گفت: سود سپرده اشخاص حقیقی در بانک‌ها هم مشمول مالیات می‌شود.

این خبر در شرایطی مطرح می‌شود که مردم ایران بنا به دلایل داخلی و بین المللی فشار‌های زیادی را متحمل می‌شوند، به طوری که به قول معروف «حساب و کتاب از دست شان در رفته است.»

احتمال کسر مالیات از حساب‌های سپرده بانکی در شرایطی است که افکار عمومی از آنچه «فرار مالیاتی» نامیده می‌شود، مطلع است.

بیشتر بخوانید:

در این رابطه مهدی پازوکی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه اخذ مالیات از سپرده اشخاص حقیقی در بانک‌ها طرحی است که به گمانم در نهایت به قانون تبدیل نخواهد شد، گفت: در واقع مردمی که کارمند دولت هستند، در هنگام دریافت حقوق ماهانه، مالیات دولت را پرداخت می‌کنند و اگر قرار باشد از مابقی پول شان که در حساب بانکی است، مالیات کسر شود، باید گفت که ظلم آشکار است، چون طبیعی نیست یک فرد یکبار حقوق بگیرد و دو بار مالیات بدهد. به نظر من این فقط نظر خام و غیرمنطقی است که توسط یکی از نمایندگان مجلس بیان شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در واقع این شرکت‌های رسمی و کارگاه‌های تولیدی هستند که باید به طور مستمر مالیات پرداخت کنند. درباره افراد هم لازم به ذکر است که پزشکان، دندانپزشکان، بنکداران و … باید به طور دقیق و مشخص شده‌ای به دولت مالیات بدهند؛ اما تکرار می‌کنم، منی که استاد دانشگاه هستم و یکبار در زمان دریافت حقوق مالیات داده ام، اگر پولم را به حساب بانکی واریز کنم، نباید دوباره از آن به عنوان مالیات کسر شود.

طلافروشان کمتر از کارمندان دولت مالیات می‌دهند

وی افزود: اخذ مالیات اگرچه قانونی و لازم است اما دولت باید به سراغ بساز و بفروش ها، پزشکان و همه آن‌هایی که درآمد بالا دارند، برود و از آنها مالیات بگیرد. جالب است بدانید که یک طلا فروش به مراتب مالیات کمتری از یک کارمند حقوق بگیر دولت می‌پردازد که این روند با هیچ دلیلی توجیه نمی‌شود. متاسفانه خیلی از پزشکان هم در زمره فراریان مالیاتی قرار می‌گیرند که این مایه تاسف است. بنده به عنوان استاد دانشگاه می‌گویم که مقابله با فراری‌های مالیات به قاعده نمی‌تواند امر دشواری باشد. کافی است دولت عزمی جدی برای طلب حق مردم از سوءاستفاده گران داشته باشد.

مهدی پازوکی در پایان گفت: مردم ایران در شرایطی که به واسطه تحریم‌های بین المللی و همچنین سوءمدیریت واضح دشواری‌های زیادی به چشم می‌بینند، با مطلع شدن از اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و در حالی که همه می‌دانند، بسیاری به راحتی از مالیات دادن فرار می‌کنند، با نوعی ناامیدی و حتی عصبانیت روبرو می‌شوند که چنین حالتی را باید آفت آرامش جامعه بدانیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.