هوش مصنوعی جایگزین پزشکان می‌شود؟

هزینه‌های سرسام‌آور مراقبت‌های درمانی در آمریکا و انگلیس سیستم خدمات درمانی را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، توسعه هوش مصنوعی و جایگزینی آن در اغلب صنایع و مشاغل باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات در برخی از مشاغل شده همین امر باعث شده تا برخی پیشنهاد بدهند از این فناوری برای کاهش هزینه‌ها در سیستم خدمات درمانی استفاده شود.

اما هوش مصنوعی در دنیای واقعی به خوبی کار نمی‌کند و با پیچیدگی‌های زندگی انسانی سازگار نیست به همین علت این ایده که رایانه‌های هوشمند می‌توانند به سادگی جایگزین انسان در پزشکی شوند، تصوری وهم‌آلود است.

اگرچه این ایده باعث نگرانی پزشکان و کادر خدمات درمانی درخصوص از دست دادن شغلشان شده، اما قطعا دست‌کم در حال حاضر این ایده اجرایی نخواهد شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، پروفسور میهائیلا ون‌درسار که در دانشگاه کمبریج مشغول آزمایش و تلاش در توسعه و خصوصی‌سازی هوش مصنوعی در علم پزشکی است گفت: «مردم اغلب فکر می‌کنند قابلیت‌های اصلی هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های درمانی در تجزیه و تحلیل تصاویر مانند اسکن MRI، یا یافتن ترکیبات دارویی جدید نهفته است. اما قابلیت‌های زیادی فراتر از این‌ها وجود دارد.»

وی درخصوص شخصی‌سازی درمانی به وسیله هوش مصنوعی عنوان کرد: «ما به جای تجویز یک درمان برای همه اشخاص، در تلاشیم تا راهی بیابیم که درمان‌ها را سفارشی کنیم، به نحوی که پروفایل پزشکی و سبک زندگیِ منحصر به فرد بیمار را منعکس کند.»

او معتقد است این اتفاق به درمان مؤثرتر بیماری‌های رایجی مثل بیماری قلبی و سرطان یا بیماری‌های نادر مانند فیبروز کیستیک کمک خواهد کرد.

فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند در بهبود دانش و ادغام روش‌های تخصصی به پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان سلامت یاری برسانند.

هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان‌های حرفه‌ای شود، اما می‌تواند با شخصی‌سازی و بهینه‌کردن عملیات در روش درمان بیماری‌هایی مانند سرطان تغییر بنیادین ایجاد کند.

در واقع استفاده از هوش مصنوعی برای توانمندسازی انسان‌ها است، نه جایگزینی آن‌ها. هدف نباید ساخت عوامل مستقلی باشد که می‌توانند انسان‌ها را تقلید و جایگزین کنند، بلکه باید توسعه یادگیری ماشینی باشد که به انسان‌ها اجازه می‌دهد توانایی‌های شناختی و درون‌نگر خود را بهبود بخشند و در تصمیم‌گیری و یادگیری بهتر عمل کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.