فراهم‌کردن آب آشامیدنی با استفاده از فناوری فضانوردان!

محققان با ذکر این نکته که مشکلات مدرن نیاز به راه حل های مدرن دارند، اعلام کردند که فیلتری که ادرار فضانوردان را در ایستگاه فضایی به منظور تهیه آب آشامیدنی تصفیه می کند، به زودی می تواند آب آشامیدنی را روی زمین نیز فراهم کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، آب آشامیدنی منبع ارزشمندی در فضا است که باید از زمین برده شود. به همین دلیل فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) از فناوری فیلتراسیون فوق العاده پیشرفته ای برای بازیافت و تصفیه عرق و حتی ادرار خود برای نوشیدن آب استفاده می کنند.

اکنون شرکت “آکواپورین”(Aquaporin)، شرکتی که سیستم بازیابی فاضلاب ناسا را ​​طراحی کرده است، قصد دارد از فناوری خود در زمین هم استفاده کند. این شرکت امیدوار است که این فناوری، دسترسی به آب آشامیدنی را در سراسر جهان بهبود بخشد.

“آکواپورین” ادعا می کند که همان فناوری مورد استفاده برای کمک به فضانوردان در نوشیدن آب تمیز، توانایی تصفیه انواع دیگر فاضلاب را نیز دارد. با این فناوری می توان منابع آب قابل آشامیدن را در کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند، تامین کرد.

این فناوری شبیه به روشی کار می کند که کلیه های ما آلودگی های مایعات بدن را فیلتر می کنند. در کلیه ها، فاضلاب از پروتئین هایی به نام “آکواپورین”(aquaporin) عبور می کند که عبور همه چیز جز آب را متوقف می کند.

“داینس تورنبرگ” مدیر نوآوری در “BIOFOS” که بزرگترین تأسیسات فاضلاب دولتی دانمارک است، گفت: این فناوری پتانسیل بسیار زیادی دارد. من واقعاً خوش بین هستم که بتوانیم با فناوری هایی از این دست با چالش های کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان مقابله کنیم.

طبق گزارش CNN، تقریباً ۲ میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند. سیستم شرکت “آکواپورین” می تواند برای از بین بردن آلودگی ها، آلاینده ها و حتی پلاستیک ها از منابع آب استفاده کرده تا آنها را قابل شرب کند.

با توجه به اینکه ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ اولین زن و یک مرد دیگر را بر روی کره ماه فرود بیاورد و قصد دارد در دهه ۲۰۳۰ میلادی اولین انسان ها را به سیاره مریخ ببرد، سیستم “آکواپورین” در حقیقت به فضانوردان کمک می کند تا بیش از گذشته به اعماق فضا بروند.

در نهایت همانطور که معمولاً این اتفاق می افتد، مهم ترین فناوری های فضایی سرانجام به زمین بازمی گردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.