جنگ در خلیج فارس؛ رویارویی نظامی ایران و آمریکا نزدیک است؟

حضور یک گردان هوایی از جنگنده‌های آمریکایی گمانه زنی‌هایی را درباره سناریوی کاخ سفید در منطقه خلیج فارس به دنبال داشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر حضور یک گردان هوایی از جنگنده های اف – 35 نیروی هوایی آمریکا در منطقه خلیج فارس روی خروجی های رسانه های خارجی و داخلی قرار گرفت.

مقامات نیروی هوایی آمریکا مدعی شده اند که این گردان برای گشت زنی در تنگه هرمز و بازدارندگی ایران وارد خاورمیانه شده اند.

در همین حال برخی گمانه زنی ها درباره احتمال بروز تشنج در خلیج فارس و رویارویی ایران و آمریکا در این منطقه مطرح شده است. آیا آمریکایی ها سناریویی برای درگیری و رویارویی با ایران تدارک دیده اند؟ هدف اصلی از اعزام این گردان هوایی به منطقه چیست؟

دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت وگویی با خبرآنلاین در این باره گفت: آمریکایی‌هاهمواره سعی کردند که خود را از باتلاق درگیری‌ها و جنگ‌های طولانی مدت و بی‌نتیجه دور نگهدارند. از طرفی بخاطر استقلال نسبی آمریکا از نفت خلیج‌فارس و همینطور تمرکز آن‌ها بر شرق آسیا و چین، آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که باید حضورشان را در خاورمیانه کمتر و کم هزینه‌تر کنند.اما اینکه دوباره حضور خود را بیشتر کردند تلاش برای تقویت قدرت بازدارندگی است.

وی افزود: در ماه‌ های آینده تحریم‌های موشک بالستیک ایران باید لغو شود و از آنجایی که آمریکایی‌ها هیچ مایل به رفع این تحریم‌ها نیستند؛ پیش بینی می‌کنند که احتمالا بین ایران و آمریکا تنشی پیش بیاید. حضور آن‌ها در خلیج‌فارس برای تحت کنترل داشتن اوضاع و ارتقا سطح بازدارندگی‌شان است. این موضوع بیشتر از اینکه یک تغییر کلان باشد یک تصمیم تاکتیکی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.