مذاکرات رفع تحریم در کشور جدید/ سفر مهم وزیر خارجه گره برجام را باز می‌کند؟

هفته آینده در سفر وزیر خارجه به ژاپن گفت‌وگویی‌هایی برای رفع تحریم‌ها انجام می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، بعد از سفر معاون وزیر خارجه کشورمان به عمان حال به گفته برخی منابع، وزیر خارجه ایران موضوع رفع تحریم‌ها را با مقامات ژاپنی در توکیو طی هفته آینده مورد بحث قرار خواهد داد.

به نقل از چندثانیه، تهران و توکیو با وجود شرایط متغیر بین المللی و فشارهای غرب بر ایران، همواره حداقلی از سطح روابط را حفظ کرده اند. ژاپن با وجود داشتن روابط نزدیک با آمریکا، تلاش کرده است بر خلاف کره جنوبی روابط خود با ایران را تا حد ممکن حفظ کند. این امر به ویژه در زمینه تسویه بدهی ها از محل صادرات قبلی نفت ایران به این کشور در گذشته مشهود بوده است. بنابراین یکی از موضوعات مورد بحث وزیر خارجه ایران در توکیو، حفظ روابط دست کم در سطح فعلی آن است.

شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن در ژوئن ۲۰۱۹ طی سفری به تهران آمد و با رئیس جمهور و رهبر ایران دیدار کرد. انگیزه او در آن مقطع نزدیکتر کردن دیدگاه دو طرف در زمینه بازگشت به توافق هسته ای بود. طرح او در آن زمان با پاسخ منفی تهران مواجهه شد.

توکیو روابط نزدیکی با واشنگتن دارد و مورد اعتماد تهران نیز هست. این شرایط باعث شده است که ژاپن در مقاطعی شانس خود را برای میانجیگری بین آمریکا و ایران امتحان کند. با چنین نگاهی، ژاپن تحت زعامت فومیو کیشیدا، نخست وزیر فعلی این کشور، احتمالا به دنبال استفاده ترکیبی از این جایگاه در تخفیف مشکلات بین ایران و آمریکا در زمینه اوکراین و موضوع هسته ای است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.