رونامه دولت به رئیسی و کابینه‌اش پشت کرد؟ +عکس

اینکه ارگان اطلاع‌رسانی دولت اقدام به انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی کند که برخلاف مشی کلی دولت است؛ جای تعجب دارد!

به گزارش تازه‌نیوز، آرمان ملی آنلاین نوشت: روزگاری که خبری از فضای مجازی و حتی سایت‌های اطلاع‌رسانی و پایگاه‌های خبری نبود، دولت جمهوری اسلامی روزنامه‌ای داشت تحت عنوان «روزنامه ایران» که عده‌ای اهل قلم در آن می‌کوشیدند ممیزی‌های صدا و سیما علیه دولت وقت را پوشش داده و عملکرد دولت اصلاحات را به صورت منظم در اختیار مردم قرار دهند. دهه 70 رسانه‌ملی البته چندان گسترش نیافته بود و مجموعه اصلاح‌طلب همواره به صدا و سیما ایراد می‌گرفتند که چرا این رسانه اقدام به پخش سخنان رئیس‌جمهور وقت محمد خاتمی نمی‌کند.

رسانه‌ ملی البته در آن زمان تلاش‌هایی می‌کرد اما در کنار آن تلاش‌ها مخالفان دولت در برنامه هویت و… علیه دولت اصلاحات و عملکرد جریان اصلاح‌طلب موضع می‌گرفتند. احمد شیرزاد نقل کرده است برای پوشش سخنان آقای خاتمی و در جریان قرار گرفتن مردم از وقایع کشور از منظر دولت اصلاحات و همچنین ارائه گزارش عملکرد به شهروندان، روزنامه ایران را پر محتوا کردیم به طوری که مو به مو سخنرانی‌های خاتمی آنچه دولت می‌خواست مردم در جریان آن قرار بگیرند را در روزنامه ایران منتشر می‌کردیم.

در دولت محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نیز روزنامه ایران همین رسالت را دنبال کرد و کوشید کاستی‌های رسانه‌ملی را در مورد عملکرد دولت پوشش دهد اما گویا رسالت روزنامه ایران در دولت ابراهیم رئیسی چندان هم در فکر پوشش عملکرد دولت نیست و بعضا گزارش‌هایی در روزنامه ایران منتشر می‌شود که برخلاف مشی تاریخی روزنامه است. البته اینکه یک روزنامه نزدیک به دولت اقدام به نقد برخی اقدامات دولت بکند، نشان از آن است که این رسانه رسالت نقدگون مطبوعات را گرامی داشته است اما اینکه ارگان اطلاع‌رسانی دولت اقدام به انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی کند که برخلاف مشی کلی دولت است؛ جای تعجب دارد!

حمله به ماهیت مذاکره

یکی از اقدامات روزنامه ایران در دولت ابراهیم رئیسی حمله به حسن روحانی و جواد ظریف به بهانه حمایت آنها از تیم مذاکره کنندگان دولت بود. حسن روحانی و ظریف با اوج گرفتن اخبار مذاکرات به صورت رسمی حمایت خود را از مذاکره کنندگان اعلام کردند تا این پالس را به بیرون از مرزها ارسال کننده که بازگشت به برجام یک سیاست حزبی و جریانی در ایران نیست و چون احیای برجام به نفع مردم ایران و منافع ملی است، از بازگشت به آن حتی به دست رقیب خود استقبال می‌کنند؛ با این وجود روزنامه ایران به بهانه این حمایت به صورت مستقیم روحانی و ظریف را مورد هجمه قرار داد.

این روزنامه با حمله به دولت قبل و رسانه‌های حامی برجام نوشت: «حامیان دولت پیشین و شبکه خبرنگاران برجامی در رسانه‌ها و فضای مجازی بازی‌ای را طراحی کرده‌اند که به ظاهر برای آنها دو سر برد باشد. آنها از یک سو، دولت سیزدهم را متهم به بی‌توجهی به رفع تحریم یا ثمر ندادن دیپلماسی در ارتباط با مذاکرات وین می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها یک عده خاص سواد دیپلماسی و توانایی مذاکره و همچنین انعقاد توافق را داشته‌اند و از سوی دیگر هر گاه احساس کنند زمینه برای یک توافق خوب بیش از پیش آماده شده است مدعی می‌شوند این همان توافقی است که قرار بوده قبلاً در دولت روحانی رقم بخورد و منتقدان دولت آن را به تأخیر انداخته و اکنون قرار است توافقی را با منافع کمتر به ارمغان بیاورد»! این اقدام از سوی ارکان نزدیک به دولت که باید به هر علت مدافع سیاست‌های دولت باشد، اقدام رسانه‌‌ای حرفه‌ای نیست.

روزنامه ایران

حمله به وزیر مستعفی

روز گذشته(14 مرداد) نیز ایران ورزشی که زیر مجموعه روزنامه ایران است و خود باید حامی سیاست‌های دولت باشد مگر اینکه نقدی کارآمد را نسبت به اقدامات یک وزیر و یا یک مجموعه دولت منتشر کند، اقدام به چاپ یادداشتی کرد که بار دیگر موضع گیری یک رسانه دولتی علیه دولت را در ذهن‌ها ایجاد کرد. موضوع حمله نیز سجادی وزیر مستعفی دولت ابراهیم رئیسی بود که در تیتر آن یادداشت آمده بود؛ خداحافظ وزیر اشتباهی، فارغ از موضع گیری نقد گون این یادداشت به نظر روزنامه دولت اساس انتخاب سجادی توسط ابراهیم رئیسی را زیر سوال برده است، که این اقدام در راستای سیاست‌های کلی یک روزنامه دولتی نیست. سوال اینجاست که اگر روزگاری ریاست جمهوری ایران تصمیم گرفت یکی از وزرای کلیدی کابینه خود را یا به دلیل عدم هماهنگی و یا به دلیل ناکارآمدی تغییر دهد باز هم این روزنامه به منتخبین رئیس‌جمهور می‌تازد.

به نظر می‌رسد اقدام اخیر روزنامه ایران حتی از نظر احسان خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم خوش نیامده و وی در توئیتی اقدام به دلجویی از سجادی کرده است. خلجی در این ارتباط نوشت: «آقای دکتر سجادی وزیر سابق ورزش در دولت به عنوان شخصیتی اخلاق‌مدار و متخصص در حوزه مسئولیت شناخته می‌شوند که پیشرفت ورزش بانوان و کسب افتخارات گوناگون از برجستگی‌های کارنامه مسئولیت ایشان است. او افزود: سانحه سقوط بالگرد و مشکلات جسمی عارض شده برای ایشان باعث محرومیت دولت از حضور ایشان شد. دعاگوی سلامتی ایشان هستیم و از خدمات ایشان در دولت بهره‌مند خواهیم شد. همکاران محترم در روزنامه ایران قصور صورت گرفته را جبران خواهند کرد.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.