عراق از طرح ترور سردار سلیمانی باخبر بود؟

نشریه آساهی ژاپن در مطلبی تحلیلی به ترور سردار سلیمانی بدست ارتش آمریکا و احتمال با خبر بودن دولت عراق از طرح ترور پرداخت.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، نشریه آساهی ژاپن در مطلبی تحلیلی به ترور سردار سلیمانی بدست ارتش آمریکا و احتمال با خبر بودن دولت عراق از طرح ترور پرداخت.

در این مطلب آمده است: گمانه زنی‌هایی درباره این ترور مطرح است دال بر اینکه دولت عراق از طرح ترور با خبر بوده است. به نظر می‌رسد، اختلافات سیاسی در داخل عراق و همچنین تردیدهایی درباره روابط ایران و عراق در این گمانه‌زنی تاثیرگذار بوده است.

عملیات تروریستی در سپیده دم روز سوم ماه ژانویه امسال رخ داد. حیدر العبادی تا سال 2018 نخست وزیر عراق بود. و در مصاحبه تلویزیونی دهم دسامبر نکته عجیبی گفت. او‌ اعلام کرد:‌ قصد ندارم کسی را متهم کنم ولی دولت عراق به پهپادی که سردار سلیمانی را هدف قرار داد، مجوز عبور از حریم هوایی عراق را داده است.»‌

به گزارش روزنامه های محلی، برای عبور جنگنده یا حتی هواپیما های بدون سرنشین از حریم هوایی عراق مجوز ارتش عراق و همچنین ارتش آمریکا مستقر در عراق لازم است و عبور جنگنده یا پهپاد از حریم هوایی عراق حتی به نخست وزیر عراق هم گزارش می‌شود.

مجوز عبور، آری یا خیر؟

عبد المهدی، نخست وزیر وقت عراق در زمان ترور سردار سلیمانی،‌ با انتشار اسنادی ادعا کرد: «هیچ مجوز عبوری (برای ترور)‌ صادر نکرده است.»‌

رهبر ‌ائتلاف فتح،‌ دومین حزب سیاسی عراق و متحد ایران، در مصاحبه با روزنامه های محلی با اشاره به اینکه‌ به جنگنده های ارتش آمریکا اجازه عبور از حریم هوایی عراق داده شده، ولی اجازه ترور داده نشده است، از مقامات قضایی، تحقیق درباره حیدر العبادی را درخواست کرد.

هم اکنون از یک سو ارتش آمریکا همچنان در عراق مستقر است. و از سوی دیگر شیعیان زیادی در عراق دیده می شوند که با ایران روابط نزدیک دارند. حیدر العبادی در عراق به عنوان متحد آمریکا شناخته شده است. به نظر می‌رسد حیدر العبادی با مطرح کردن توافق بین دولت عراق و آمریکا در ترور سردار سلیمانی، در تلاش است تا روابط میان ایران و عراق را تیره و تار کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.