اشتباه بزرگ ایران در مرز افغانستان/ نگاه نظامی-امنیتی که باعث ضرر کشاورزان شد

از زمان دیوارکشی کشاورزان با مشکل روبرو هستند. حتی زمان اشرف غنی، رئیس جمهور قبلی افغانستان، این ماجرا وجود داشت. اما اکنون نه تنها کشاورز نمی‌تواند در زمین خود کار کند، طالب مدعی شده است که مرز همان است که خود تعیین کرده‌اید.

به گزارش تازه‌نیوز، پیرمحمد ملازهی با اشاره به تاریخچه مرز قانونی بین دو کشور ایران و افغانستان، گفت: مرز رسمی بین دو کشور ایران و افغانستان براساس معاهده «گلداسمیت» سال ۱۸۷۲ بین ایران و افغانستان امضا شد.

در سال ۱۸۷۲ منطقهٔ سیستان به دو قسمت اصلی و خارجی تقسیم شد. سیستان اصلی که مناطق غربی هیرمند از نیزار تا ملک‌سیاه کوه (دره ذوالفقار هم به آن گفته می‌شود) را شامل می‌شد به ایران و سیستان خارجی که مناطق شرقی هیرمند را تشکیل می‌داد به افغانستان واگذار شد. بخشی از مرز میان ایران و افغانستان خشکی و بخشی هم رودخانه است. رودخانه هیرمند، در منطقه سیستان و زابل قرار دارد. براساس این معاهده مرز در رودخانه هیرمند، خط القعر یا خط تالوگ است یعنی عمیق‌ترین نقطه رودخانه هیرمند مرز میان دو کشور است.

بیشتر بخوانید:

او ادامه ‌داد: در حقیقت دیوار کشیده شده، دیوار مرز قاونی بین دو کشور نیست. یک دیوار امنیتی است. برای اینکه ترددهای غیرقانونی گرفته شود دیوارکشی کرده‌اند که این دیوار ندانسته در جایی کشیده شده است که بخشی از زمین‌های کشاورزی پشت آن مانده است. این اتفاق به قبل از زمان طالبان برمی‌گردد اما طالبان الان مدعی است که مرز همانی است که شما خود آن را تعیین کرده و کشیده‌اید.

او درباره سابقه ممانعت نیروهای طالبان از ورود کشاورزان به زمین‌های خود پشت دیوارها گفت: از زمان دیوارکشی کشاورزان با مشکل روبرو هستند. حتی زمان اشرف غنی، رئیس جمهور قبلی افغانستان، این ماجرا وجود داشت. اما اکنون نه تنها کشاورز نمی‌تواند در زمین خود کار کند، طالب مدعی شده است که مرز همان است که خود تعیین کرده‌اید.

ملازهی تصریح کرد: نگاهی که به این نقطه از کشور وجود دارد، نگاه نظامی_امنیتی است. دیوار را برای حفظ امنیت کشیده‌اند اما زمان دیوارکشی به این موضوع توجه نداشته‌اند که بخشی از زمین‌های کشاورزی پشت دیوار قرار می‌گیرد، پس این موضوع را چگونه باید حل کرد؟ آیا وقعا امنیت را از این طریق می‌توان تامین کرد؟ به نظر می‌آید رسیدن به امنیت، با این روش دور از ذهن باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.