آیا روسیه در حملات سایبری علیه آمریکا نقش دارد؟

رسانه‌های آمریکا در چند روز گذشته ابعاد حیرت‌انگیزی از حملات سایبری و جاسوسی به هزاران رایانه در مراکز مهم دولتی و خصوصی این کشور منتشر کرده‎‎اند که از ناکامی بزرگ نهادهای امنیتی آمریکا در رصد و خنثی‌سازی آن حکایت دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، حمله گسترده جاسوسی به بخش های دولتی و شرکت های خصوصی ایالات متحده که رسانه های آمریکا به  روسیه نسبت می دهند،  از بهار آغاز شده و تنها چند هفته پیش کشف شده است.

بدافزار جاسوس تا کنون در مراکز بسیار حساس دولتی و غیردولتی این کشور نفوذ کرده و احتمالا اطلاعات حساسی را خارج کرده باشد.

از جمله وزارت بازرگانی ، وزارت امنیت داخلی ، پنتاگون ، وزارت خزانه داری ، خدمات پستی ایالات متحده و بنیاد ملی سلامت آمریکا مورد این حمله سایبری قرار گرفته‌اند. به گفته مقامات دولتی و کارشناسان امنیت سایبری، احتمال دارد این بدافزار همچنین کامپیوترهای هزاران شرکت و سازمان خصوصی را آلوده کرده باشد.

همچنین گفته می‌شود یک مرکز سری تحقیقات اتمی در ایالت نیومکزیکو نیز هدف این بدافزار قرار گرفته است.

روز پنجشنبه آژانس امنیت سایبری و زیرساخت های ایالات متحده با صدور بیانیه ای دیگر درباره تهدید جدی نفوذ رایانه‌ای برای تمام بخش‌های دولت فدرال، ایالتی و محلی و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی هشدار داد.

بنا به اعلام این آژانس که بخشی از وزارت امنیت داخلی آمریکاست، بررسی‌های تازه نشان می‌دهد  که این حملات سایبری از ماه مارس گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد؛ به این معنی که بدافزاری که در رایانه‌های آمریکایی قرار داده شده ممکن است هنوز فعال باشد و اطلاعات محرمانه و حساس را ضبط و ارسال کند.

این آژانس همچنین گفته است که حذف این بدافزار “برای سازمان‌ها بسیار پیچیده و چالش برانگیز خواهد بود.”

ناکامی اطلاعاتی آمریکا

پس از درز گزارش این حملات سایبری، دولت آمریکا و نهادهای امنیتی این کشور به دلیل ناکامی  در جلوگیری از آن یا دست کم شناسایی زودتر بدافزار جاسوسی، مورد سرزنش قرار گرفته‌اند.

در این خصوص، “گلن گرستل” مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت: گویا یک روز صبح از خواب بیدار و ناگهان متوجه می‌شوید که یک سارق در تمام  6 ماه گذشته به خانه شما وارد و خارج  می شده است.

روز پنجشنبه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که بخشی از آن را “دیوید سنگر” تحلیلگر بین‌المللی آن نوشته، با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا می‌نویسد این حملات سایبری “از بزرگترین شکست‌های اطلاعاتی در دوران معاصر است”.

این گزارش می‌افزاید: “طی چند سال گذشته، دولت ایالات متحده ده‌ها میلیارد دلار صرف توانایی مبارزه با حملات سایبری کرده و یک اتاق جنگی عظیم در فورت مدیا مریلند برای فرماندهی سایبری ایالات متحده ساخته  و آن را اینشتین  نامیده است. البته آژانس امنیت ملی و سازمان امنیت داخلی در این مدت سرشان جای دیگری گرم بود و بطور قابل درکی بر انتخابات ریاست جمهوری متمرکز بودند”.

تارنمای رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) نیز در گزارشی به طور ضمنی از عملکرد دستگاه‌های امنیتی این کشور و ناتوانی آنها برای پیش‎بینی و جلوگیری از این حملات انتقاد کرد.

این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، می‌افزاید: “آژانس‌های امنیت ملی ایالات متحده تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از مداخله روسیه در انتخابات 2020 انجام دادند اما به نظر می‌رسد که همان آژانس‌ها توسط هکرهایی که ماه‌ها در داخل سیستم‌های دولت ایالات متحده گشت و گذار می‌کردند، غافلگیر شده باشند”.

اتهام علیه روسیه

با وجود اینکه پرسش‌های بی‌شماری درباره ماهیت این بدافزار جاسوس و میزان رخنه آن به بخش‌های حساسی دولتی و غیردولتی بی پاسخ مانده است، رسانه‌های آمریکایی به ویژه روزنامه‌های نزدیک به حزب دموکرات، دولت روسیه را متهم به این حمله سایبری کرده‌اند.

از جمله دو روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست که دیدگاه‌های دموکرات‌ها را بازتاب می‌دهند، به شدت از رئیس جمهوری روسیه انتقاد کرده و خواستار پاسخ شدید واشنگتن به این حملات سایبری شده‌اند.

چهرهای حزب دموکرات هم حملات شدیدی را متوجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کرده‌اند. سناتور ریچارد بلومنتال از ایالت کنتیکت گفته است اطلاعات آنها به روشنی انگشت اتهام را به سوی سازمان اطلاعات خارجی روسیه می‌برد.

بلومنتال در چندین توئیت درباره این حملات سایبری نوشت: “حمله سایبری روسیه من را به شدت نگران کرد، در واقع کاملا ترسیده‌ام. آمریکایی‌ها شایسته این هستند که بدانند چه خبر است.”

با این وجود، وی هیچ مدرک و شواهد جدی که نشان دهنده دست داشتن روسیه در این حملات باشد، ارائه نکرد.

رسانه‌های دموکرات نیز هنوز مدارک و شواهد قطعی درباره دست داشتن دولت روسیه در این حملات سایبری ارائه نکرده‌اند. آنها صرفا به گفته کارشناسان امنیت سایبری در آمریکا استناد کرده که می‌گویند، ماهیت فوق‌العاده پیچیده این حمله تنها می‌تواند کار سرویس اطلاعاتی خارجی روسیه باشد.

در این خصوص، “دانیال لزار” روزنامه نگار آمریکایی از شدت حملات به مسکو ابراز شگفتی کرد و گفت: هیچ شواهد جدی برای این اتهام به روسیه هنوز ارائه نشده است که ثابت کند سازمان امنیت روسیه پشت سر آن بوده است.

وی با پر تنش خواندن چشم انداز روابط مسکو و واشنگتن گفت: دموکرات‌ها به دنبال افزایش فشار به مسکو هستند. من فکر می‌کنم که تیم بایدن زیر فشار است که موضع تهاجمی علیه روسیه بگیرد. آنها می‌گویند که ترامپ علیه پوتین کار چندانی نکرد.

به این ترتیب این پرسش به میان می‌آید که حجم شدید انتقاد از روسیه تا چه اندازه به کشمکش میان دو حزب حاکم در آمریکا ارتباط دارد؟ به ویژه نباید فراموش کرد که دولت ترامپ کم و بیش سکوت در پیش گرفته و هنوز به طور رسمی، روسیه را متهم نکرده و مسکو نیز دخالت در این حملات را رد کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.