اقدام ناجوانمردانه طالبان علیه ایران/ دومین سال کابوس‌وار آبی برای ایران!

حقابه رود هیرمند این سال دومین است افغان‌ها با ساختن بند کمال‌خان سیلاب‌ها را منحرف کردند و در گود زره ریختند و ما به عنوان همسایه گلایه داریم!

به گزارش تازه‌نیوز، حسین فرجاد ‌امین، کارشناس مسائل ایران و افغانستان در مورد حقابه هیرمند، مشکل ابرسانی به ایران و راهکارهای آن گفت‌و‌گویی  انجام داده که در ادامه می‌آید

به نظر شما می‌شود به آینده امیدوار بود؟.

من به آینده خوش‌بین نیستم. نمی‌شود تمام تقصیر را گردن طالبان بیاندازیم چرا که زمینه اینکار را حکومت کرزای و اشرف غنی پایه‌گذاری کرده بودند. در دوران آن‌ها بالا بردن ارتفاع سد کجکی و ساختن بند کمال‌خان و لایه روبی انهار بالادست رودخانه هیرمند اجرا شده است. نباید گفت با آمدن طالبان این کارها انجام شده است، نه. این یک روند تدریجی بود که شروع شده بود و ما در سال‌های گذشته هم آن را می‌دیدیم.

از کی این موضع جدیت پیدا کرد؟

موضوع زمانی برای ما جدی شد که بند کمال‌خان تکمیل شد و افغانستان سیلاب‌های در ماه فروردین و اردیبهشت منحرف کرده و به سد کمال‌خان ریختند.

این همان تنگ نظری و نامردی و برخلاف حسن همجواری است. افغانستان آبی را که خود استفاده نمی‌کنند ولی از همسایه دریغ می‌کنند. ما اکنون باید روی این موضع مانور بدهیم که خشکسالی رودخانه همیشه وجود داشته است، در ۲۰ سال گذشته همواره اینگونه بوده که ما در زمستان و بهار سیلاب را ذخیره و به تدریج استفاده می‌کردیم.

چند سال است که افغانستان حقابه ایران را نمی‌دهد؟

این سال دومین است افغان‌ها با ساختن بند کمال‌خان سیلاب‌ها را منحرف کردند و در گود زره ریختند و ما به عنوان همسایه گلایه داریم و این با داستان خشکسالی و تغییر اقلیمی معمول همخوانی ندارد. امسال در فروردین و اردیبهشت ماه چند بارسیلاب بزرگی آمده ولی به ایران نرسیده و مسیر آن منحرف شده و به گود زره که شوره‌زار ‌هم است، رسیده و در نهایت آب آنجا شور و غیرقابل استفاده می‌شود.

۱ نظر
  1. ایرانی

    به ولله ایران تمام افغانهاییکه درایران رابه کشورشان بفرستد.بارفتن آنهاهم جرم وجنایت کمترمیشودهم یارانه های دولت به مردم عزیزمان برمیگردد.چرابه آنهاکمک کنیم؟ هرروزجنایت.هرروزخیانت.توسط چه کسانی؟ چه نفعی برای کشوردارندبجزضرر؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.