عضویت ایران در بریکس چه منافعی برای این گروه به همراه خواهد داشت؟

حسین امیرعبداللهیان گفت: تکثر همکاری‌ با سازوکارهای متنوع بین‌المللی می‌تواند یک انتخاب مناسب و دارای منافع حداکثری برای کشورها باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز پنچ شنبه در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به عضویت ایران در گروه بریکس نوشت: خروج غیرقانونی آمریکار از برجام، جنگ اوکراین و دیگر تحولات بین‌المللی اخیر به خوبی نشان داد که کارکرد ائتلاف‌های بین‌المللی سنتی گذشته که صرفا مبتنی بر موضوع امنیت یا اقتصاد شکل گرفته بودند، دچار اخلال است؛ بنابراین پیوند منافع ملی کشورها به فرجام و سرنوشت دیگران و یک ساختار بین‌المللی خاص، خطای راهبردی است. تکثر همکاری‌ با سازوکارهای متنوع بین‌المللی می‌تواند یک انتخاب مناسب و دارای منافع حداکثری برای کشورها باشد. به همین دلیل برخی از اعضای گروه بریکس علی‌رغم روابط خوب با غرب، همچنان به یک عنوان بازیگر فعال در این ساختار ایفای نقش دارند.

گروه بریکس به عنوان یک ساختار چندوجهی، تمایل زیادی برای نقش‌آفرینی مستقل و موثر در عرصه جهانی دارد و از این جهت می‌تواند یکی از اهداف مطلوب کشورمان برای پیگیری چندجانبه‌گرایی در کنار دیگر ائتلاف‌ها و ساختارهای مهم مانند شانگهای، اوراسیا، سیکا، آسه‌آن و… در عرصه‌ی سیاست خارجی و روابط بین الملل باشد.

بیشتر بخوانید:

همچنین فرصت حضور فعال در اجلاس سران بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه‌گرایی، می‌تواند زمینه تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا، مانند سیاست همسایگی را بیش از پیش فراهم سازد.

کشورهای گروه بریکس با جمعیت بیش از ۳ میلیارد نفر که ۴۰ درصد از جمعیت جهان است و برخورداری از مساحتی به اندازه یک‌سوم از کره‌زمین، از ظرفیت‌ مهمی برای همکاری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند و متقابلا ظرفیت‌های ارزشمند کشورمان از جمله موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، منابع غنی انرژی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد، پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه‌های مختلف و ثبات پایدار سیاسی مورد توجه اعضای بریکس است.

در همین چارچوب، دولت سیزدهم برای اولین بار درخواست رسمی عضویت ایران در گروه بریکس را ماهها پیش ارائه کرد و امروز جمهوری اسلامی ایران به همراه دو کشور همسایه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین آرژانتین، مصرو اتیوپی به عضویت قطعی بریکس پذیرفته شدند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.