انتقاد از شرط سنی برای معلم شدن/ در بیشتر کشورها معلمان بالای ۳۰ سال هستند

استاد دانشگاه تهران گفت: در بیشتر کشورها بسیاری از معلمان بالای ۳۰ سال هستند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضوان حکیم زاده، استاد دانشگاه تهران گفت: با افزایش سن، هرچه تجربه بیشتر شود؛ عملکرد معلمان نیز بهتر می‌شود. حرفه معلمی به دلیل کارکردن با کودکان نیاز به صبوری دارد.

او ادامه داد: یکی از معیارهای ملاک ورود به شغل معلمی سن است. در ایران هم تقاضا و هم عرضه زیادی در داوطلبان ورود به حرفه معلمی داریم. در سطح بین‌المللی دو دسته معیار کمی و کیفی برای انتخاب معلم وجود دارد، در کشورهای آمریکا، کانادا، چین و هنگ‌کنگ به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، ویژگی عاطفی و شخصیتی، شایستگی گفتاری و نوشتاری و وضعیت فیزیکی توجه می‌کنند.

وی افزود: در انگلیس درصد معلمان زیر ۳۰ سال به ۳۹ درصد هم نمی‌رسد، در کشورهای اروپایی همچون پرتغال، فرانسه و اسپانیا گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال ۳۶ درصد معلمان ابتدایی بین ۴۰ تا ۴۹ سال هستند.

حکیم‌زاده گفت: درصد معلمان بالای ۵۰ سال در ابتدایی و متوسطه در کشور‌های اروپایی ۲۶ درصد و متوسطه ۳۴ درصد است.

حکیم زاده گفت: در ایران به سن معلمان توجه ویژه و همین امر باعث شده تا از سایر خصوصیات و ملاک ‌ها غفلت شود. به نظر بنده گذاشتن ملاک سن برای معلمی، صحیح نیست و به‌کارگیری داوطلبان با سن بالاتر مزایایی دارد.

قدیم خانی، معاون مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و امور اداری نیز گفت که ۷۵ درصد داوطلبان دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۰ سال هستند و شرط سنی باعث می‌شود تا معلمان باتجربه‌تر شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.