دلیل حذف تیم ملی فوتبال بانوان از رنکینگ فیفا چیست؟

تیم ملی فوتبال بانوان ایران از رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال حذف شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، چندی پیش جدیدترین رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام شد که تیم ملی فوتبال بانوان ایران در رده بندی قبلی در جایگاه هفتادم بود، اما در رده‌بندی جدید نامش حذف شده بود و جایگاهی را در اختیار نداشت.

طبق قوانین فیفا، تیم‌هایی که بیش از ۵ بازی و بیشتر از ۱۸ ماه با تیم‌های رسمی بازی نکرده باشند در این رده بندی حضور ندارند و به همین دلیل تیم ملی بانوان در رنکینگ فیفا حضور ندارد.

تیم ملی بانوان بیش از یکسال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و مشخص نیست چه زمانی این تیم بار دیگر تشکیل خواهد شد تا بتواند به رده‌بندی فیفا بازگردد.

همچنین مشخص نیست آیا فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای بازگشت خانم‌ها به رده بندی فیفا دارد و یا خیر. نکته جالب این است که این اتفاق برای چندمین بار در سال‌های اخیر رخ می‌دهد که نام تیم ملی فوتبال بانوان ایران از رنکینگ فیفا حذف شده است.

پیش از این در سال ۲۰۱۹ تیم ملی بانوان فوتبال ایران هم از رده بندی فیفا حذف شده بودند.

گذشته تلخ و آینده روشن

در سال ۲۰۱۱ تیم فوتبال زنان ایران به خاطر استفاده از حجاب اسلامی در پوشش از سوی فیفا اجازه حضور در بازی‌ها را از دست داد. لباس استفاده شده توسط تیم ملی فوتبال ایران متشکل از یک مقنعه و هدبند، پیراهن آستین بلند، شلوار و جوراب بود که بر اساس استاندارهای فیفا برای ورزشکاران رد شد. یکی از مشکلات ورزشکاران زن فوتبالیست این است که در زمان بازی حق ندارند آستین پیراهن خود را بالا بکشند یا در صورت به عقب کشیده شدن مقنعه و هدبند در اثر ضربه سر به توپ یا فعالیت ورزشی با تذکر نماینده بازی مواجه خواهند شد و در صورت عدم اصلاح به علت رفتار غیرورزشی مستوجب اخطار شناخته می‌شوند. کارشناسان معتقدند این مقررات حواس بازیکنان را پرت می‌کند و آنان ناچارند تمام زمان مسابقه تمام تمرکز خود را به جای بازی به حجاب و پوشش خود بدهند و در نتیجه عملکرد خوبی نداشته باشند.

این مشکل البته پس از رایزنی‌های فدراسیون فوتبال با فیفا در نهایت حل شد و اکنون زنان فوتبالیست ایران، امکان حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.