عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ چیست؟

یک مطالعه ژنتیکی جدید نشان داده است که افسردگی می‌تواند عامل مستقیم دیابت نوع ۲ باشد که ضروری است از این بیماری پیشگیری شود.

به گزارش تازه‌نیوز، نتایج یک مطالعه ژنتیکی جدید که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده، نشان داده است که بین افسردگی و ابتلا به بیماری دیابت نوع رابطه مستقیم وجود دارد.

پس از ظهور نتایج مطالعه، پیشنهاداتی برای اضافه کردن افسردگی به لیست عوامل خطر دیابت نوع ۲ به همراه سایر متغیر‌ها از جمله چاقی، عدم تحرک و سابقه خانوادگی این بیماری ارائه شد.

بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و این دو بیماری در طول تاریخ با یکدیگر مرتبط بوده اند؛ زیرا احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دو برابر بیشتر از بقیه مردم است.

این تحقیق نشان داده است که افسردگی باعث دیابت می‌شود، نه برعکس. همچنین افسردگی می‌تواند یک عامل خطر برای دیابت نوع ۲ باشد؛ زیرا بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد تأثیر می‌گذارد که ارتباط تنگاتنگی با ابتلا به دیابت دارد.

دکتر سانجی سینگ، پزشک عمومی در بیمارستان لاکشمی، سیگنوس، توضیح داد که استرس و افسردگی مزمن می‌تواند منجر به رفتار‌های ناسالم مانند پرخوری، کم تحرکی بدنی و کم خوابی شود که ممکن است منجر به چاقی و مقاومت به انسولین شود که هر دوی این‌ها عوامل خطر بیماری دیابت نوع ۲ هستند.

علاوه بر این، افسردگی می‌تواند بر سیستم پاسخ استرس بدن تأثیر بگذارد و منجر به اختلال در تنظیم هورمون‌های دخیل در متابولیسم گلوکز مانند کورتیزول، انسولین و گلوکاگون شود.

طبق این گزارش، عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد مبتلا به افسردگی به شرح زیر است

۱- سابقه پزشکی افسردگی، یا سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲
۲- سبک زندگی مانند رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی و مصرف مواد
۳- چاقی یا سایر ناهنجاری‌های متابولیک
۴- سوء تغذیه که حاوی درصد بالایی قند و چربی‌های ناسالم است.
۶- فشار خون بالا
۷- پیری
۸- نژاد (برخی اقوام در معرض خطر بیشتری هستند.)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.