امضای پیمان صلح بین آذربایجان و ارمنستان تا پایان سال

دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تصریح کرد که باکو خواستار انعقاد پیمان صلح با ایروان قبل از پایان سال جاری میلادی است.

به گزارش تازه‌نیوز، «حکمت حاجی اف» دستیار «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری روسی «تاس» که امروز (شنبه) منتشر شد، تصریح کرد که باکو همچنان امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی با ارمنستان پیمان صلح منعقد کند.

به نقل از فارس، وی در این خصوص تصریح کرد: «ما همچنان امیدواریم که قبل از پایان سال جاری میلادی، پیمان صلح را به امضا درآوریم و از رهبران سیاسی ارمنستان می‌خواهیم تا رسماً با امضای معاهده صلح، به رسمیت شناختن تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان از جمله منطقه اقتصادی قره‌باغ جمهوری ما و متعهد بودن به خودداری از مداخله در امور داخلی کشور ما در آینده، از جمله از طریق تلاش برای مطرح کردن موضوعات داخلی ما همچون موضوع کشیدن مسئله تعامل ما با شهروندان ارمنی‌تبار خود در قره‌باغ به تریبون‌های بین‌المللی به بهانه تأمین حقوق و امنیت این گروه، گام اصلی را بردارد. این‌ها (ارمنی‌تبارهای قره باغ)، شهروندان ما هستند و حق و امنیت‌ آن‌ها از سوی قانون اساسی (جمهوری) آذربایجان تأمین خواهد شد».

حاجی اف تصریح کرد که مهم است که ارمنستان سیاست تأمین مالی جدایی‌طلبان در جمهوری آذربایجان را کنار بگذارد.

وی در این خصوص توضیح داد: «در خصوص فعالیت میانجیگران بین‌المللی، ما به شدت، قدردان مشارکت آن‌ها در عادی‌سازی روابط (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان هستیم».

وی بر نقش مهم روسیه در این فرایند برقراری صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید کرد «که نقش فعال میانجیگری این کشور، امضای توافق سه‌جانبه در نوامبر ۲۰۲۰ را تضمین کرد و به خصومت‌های گسترده (میان ایروان و باکو) پایان داد».

حاجی اف ادامه داد: «اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز در فرایند مذاکره ایفای نقش کردند. به طور کلی، هریک از مسیرهای مذاکره به نوعی منحصر به فرد است و به برقراری گفت‌وگو بین باکو و ایروان در خصوص مسئله‌سازترین موضوعات کمک می‌کند».

باکو و ایروان از سال ۱۹۸۸ درگیر یک مناقشه حاکمیتی بر سر قره‌باغ کوهستانی هستند. در سپتامبر ۲۰۲۰، موج جدیدی از خصومت‌ها بین دو کشور در خصوص قره‌باغ کوهستانی آغاز شد.

در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان یک بیانیه مشترکی را برای توقف کامل خصومت‌ها به امضا درآوردند. پس از آن، نیروهای حافظ صلح روسیه برای اطمینان از عملیات کریدورهای بشردوستانه به منطقه آورده شدند.

در تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۳، نشست شورای اروپا در « ریکیاویک» پایتخت ایسلند، پاشینیان اعلام کرد که ایروان، حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهایش را که شامل قره‌باغ کوهستانی نیز می‌شود، به رسمیت می‌شناسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.