نظر محیط زیست تهران درباره احتمال مصرف مازوت

درپی استمرار آلودگی هوای شهر تهران انتقاداتی از سوی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر احتمال مصرف سوخت مازوت در صنایع ، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های اطراف شهر تهران مطرح شد. معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در واکنش به این انتقادات تاکید کرد که نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ‌مقیاس استان تهران به‌طور مستمر پایش می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، محمد رستگاری تاکیدکرد: تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی و نیروگاه‌هایی که روی آلودگی شهر تهران تاثیر می‌گذارند سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند.

یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده در شهر تهران نیروگاه‌ها هستند که طبق آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران در بین منابع ثابت آلاینده سهم ۱۲.۱ درصدی در انتشار ذرات معلق که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آلاینده‌های هوا در فصول سرد سال است، دارند. نیروگاه‌ها در برخی مواقع از فصل سرد سال که همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی و افت فشار گاز است به سمت مصرف سوخت‌های سنگین‌تری مانند مازوت به‌جای گاز می‌روند و باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند. از این رو ممنوعیت مصرف سوخت مازوت یکی از راهکارهای کاهش و کنترل آلودگی هوا است که طی سال‌های اخیر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – مهرماه سال جاری از رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممنوع شدن استفاده از مازوت در تعدادی از نیروگاه‌های نزدیک مناطق مسکونی خبرداد. در ادامه این موضوع به نیروگاه‌ها ابلاغ شد.

از عواملی که گفته می‌شود منجربه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها می‌شود افزایش مصرف گاز خانگی در فصل‌های سرد سال است که باعث می‌شود گاز کافی به نیروگاه‌ها اختصاص نیابد. در واقع افزایش مصرف برق خانگی به‌دلیل تاریک شدن زودتر هوا و استفاده از وسایل گرمایشی در خانه‌ها باعث افزایش فشار به نیروگاه‌ها و در نتیجه نیاز بیشتر به مصرف سوخت می‌شود.

۱۶ مهر سال جاری نیز محمد رستگاری – معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران – به ایسنا گفته بود که از ابتدای سال تا آن زمان هیچ یک از نیروگاه‌های بزرگ استان تهران سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند و مجموعه شرکت گاز استان تهران در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوا که ۱۳ مهرماه برگزار شد، اعلام کرد که امسال اقدامات خوبی در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها انجام داده‌اند تا با کمبود و افت فشار گاز در نیروگاه‌ها در فصول سرد سال مواجه نشویم.

او معتقد بود که مدیریت مصرف برق یکی از راه‌های کاهش فشار به نیروگاه‌ها است و ‌اگر شهروندان مصرف برق خود را کاهش دهند، نیاز نیروگاه‌ها به مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین با مدیریت مصرف برق می‌توان به کاهش انتشار آلاینده‌های ناشی از نیروگاه‌ها و آلودگی هوای تهران کمک کرد. همچنین میانگین دما در منازل شهروندان تهرانی بسیار بالاست به این معنا که در فصل زمستان نیز از همان لباس‌هایی استفاده می‌شود که در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو اگر بتوانیم مقداری در مصرف گاز نیز صرفه‌جویی کنیم، سوخت گاز نیروگاه‌ها نیز راحت‌تر تامین می‌شود و نیروگاه‌ها دیگر نیازی به مصرف سوخت‌های سنگین نخواهند داشت.

مشهود مشهودی – کارشناس ارشد مهندسی انرژی – نیز ضمن بیان اینکه نیروگاه‌ها یکی از منابع اصلی انتشار آلاینده‌ها هستند، به ایسنا گفته بود که میزان تولید انرژی به تناسب میزان تقاضا و مصرف آن متغیر است و از آنجایی که بیشترین سهم مصرف انرژی در کشور به بخش خانگی (حدود ۳۳ تا ۳۷ درصد کل مصرف انرژی در کشور) اختصاص دارد، کاهش مصرف برق خانگی و مصرف بهینه انرژی توسط افراد جامعه می‌تواند کمک بسزایی به کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و خسارات وارده به محیط زیست و سلامت افراد کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ۳۰ آذرماه محسن طرزطلب – مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی- به ایسنا گفته بود که وضعیت سوخت رسانی به نیروگاه ها در یک هفته اخیر مناسب نبوده و گاز کمتری نسبت به گذشته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، به همین دلیل مجبور به استفاده بیشتر از سوخت مایع شدند و علت عمده عدم تخصیص گاز کافی به نیروگاه‌ها را مصرف مشترکان خانگی و صنایع دیگر دانست. در عین حال محمدرضا جولایی – مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران – تاکید کرده بود که هنوز «مازوت» در اطراف تهران و اصفهان و کلان شهرهای دیگر استفاده نمی‌شود و نمی‌توان آلودگی‌ هوا طی روزهای اخیر را به این مساله ارتباط داد.

تا اینجای کار بنا بود امسال شرکت گاز استان تهران سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کند تا آن‌ها مجبور به مصرف سوخت مازوت نشوند و از طرفی دیگر گفته شد که صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف برق و گاز نیز می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها کند. اما آنچه که منجر به انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست در زمینه نظارت به عدم مصرف مازوت شده است، صحبت‌های دی ماه سال گذشته عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر دست به دست می‌شود. او با اشاره به ممنوعیت مصرف مازوت توسط نیروگاه‌ها و اینکه تحریم‌ها باعث شده است که وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند گفته بود که انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

زهرا نژادبهرام – عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران- در جلسه ۳۰ آذر شورای شهر تهران اظهارکرد که بر اساس اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور، “چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه دیگر آنکه خود ایشان اعلام کردند که «آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد». در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می شود؟

وی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم پایتخت در شورای اسلامی شهرتهران، از وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست تقاضا می کنم، با توجه به اهمیت فوق العاده بالای امر صیانت و حفاظت حداکثری از سلامت مردم، هرچه سریعتر نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت داده و نسبت به رفع مسئله اقدام کنند.

سید آرش حسینی میلانی – رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران- نیز در همان جلسه تاکید کرد: با توجه به احتمال استفاده از گازوئیل آلوده یا مازوت، به متولیان موضوع، اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران تذکر می‌دهم مراقبت و پایش لازم را جهت تحول سوخت پاک انجام دهند.

در حالی اعضای شورای شهر تهران نسبت به احتمال استفاده نیروگاه‌ها از مازوت ابراز نگرانی می‌کنند که اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید دارد که چنین اتفاقی در سال جاری در استان تهران نیفتاده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.