ملاقات رئیسی و بایدن در نیویورک در روزهای آینده؟

احتمال ملاقات بایدن و رئیسی در نیویورک چقدر است؟ چه کسانی مخاف این دیدار هستند؟

به گزارش تازه‌نیوز، یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر رئیس دولت سیزدهم به نیویورک درباره‌ی احتمال ملاقات بایدن و رئیسی در حاشیه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کنگره را مانعی بر سر راه تحقق این اتفاق دانست.

علی بیگدلی با بیان این پیش‌بینی که «ملاقاتی بین آقای رئیسی و بایدن و دیگر مقامات آمریکایی صورت نخواهد گرفت»، دلیل این دیدگاه خود را اینطور توضیح می‌دهد که «کنگره آمریکا و مجلس نمایندگان و لابی‌های یهودی فشار زیادی می‌آورند که چنین ملاقاتی انجام نشود».

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای بیگدلی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

روسای کشورهای مهم با رئیسی ملاقات نخواهند کرد

 سفر آقای رئیسی به نیویورک برای شرکت در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را چطور پیش‌ینی می‌کنید؟

به نظرم آقای رئیسی با استقبال سردی مواجه خواهند شد. به دلیل نبودن مطلوبیت سیاسی، روسای کشورهای مهمی با ایشان ملاقات نخواهند کرد؛ گرچه وزارت امور خارجه ملاقات‌هایی را با برخی کشورهایی که ما به طور معمول با آنها ارتباط داریم، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

نکته‌ی مهم دیگر اینکه به دلیل سابقه‌ی شخص آقای رئیسی، امکان دارد که همانند دوره آقای احمدی نژاد، نمایندگان برخی کشورها جلسه‌ی مجمع عمومی را حین سخنرانی آقای رییسی ترک کنند.

در مجموع آقای رئیسی این سفر را انجام خواهند داد از این بابت که انزوای سیاسی و بین المللی کشور در نظر مردم دیده نشود.

به نظر شما آیا دیدار یا ملاقاتی بین آقای رئیسی و مقامات آمریکایی شکل خواهد گرفت؟

به هیچ وجه ملاقاتی بین آقای رئیسی و بایدن و دیگر مقامات آمریکایی صورت نخواهد گرفت به این دلیل که کنگره آمریکا و مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل داده‌اند، و حتی لابی‌های یهودی روی آقای بایدن فشار زیادی می آورند که چنین ملاقاتی انجام نشود.

تن دادن به مذاکرات احیای برجام می‌تواند اقتصاد را اصلاح کند

رئیس دولت سیزدهم در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل به چه مسائلی اشاره خواهد کرد؟

ممکن است که آقای رئیسی به عضویت در پیمان شانگهای و سازمان همکاری‌های بریکس در سخنرانی خودشان اشاره داشته باشند اما واقعیت این است که این گونه اقدامات، اقتصاد منجمد ایران را بهبود نمی‌بخشند و مشکلات اقتصادی را حل نخواهند کرد.

به نظر من تنها موردی که می‌تواند اقتصاد کشور ما را اصلاح کند، تن دادن ایران به مذاکرات احیای برجام است. اگر قرار بود با عضویت ما در پیمان شانگهای اتفاقی برای اقتصاد ما رخ می‌داد، باید تا امروز دیده می‌شد که مشخصا چنین نبوده است.

سخنرانی آقای رئیسی هم علاوه بر این موارد احتمالا در خصوص تهدیدات آمریکا و اینکه آمریکا دشمن ماست و… خواهد بود.

سفر رئیس دولت به نیویورک تشریفاتی است

رئیسی در سیاست خارجی نقشی ندارد

 آیا سفر رئیس دولت سیزدهم به نیویورک دستاوردی هم خواهد داشت؟

این سفر یک سفر تشریفاتی است و علی رغم اینکه معمولا در کنار سخنرانی در مجمع عمومی، ملاقات‌هایی صورت می‌گیرد و قراردادهایی منعقد می‌شود، اما امکان دارد که ایران این بار به دلیل بیانیه کنگره آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، امکان ملاقات در سطح مقامات برجسته‌ای نداشته باشد.

آقای رئیسی به طور کلی در سیاست خارجی نقشی ندارند و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دیگری هستند که سیاست خارجی ما را تعیین می‌کنند. این موضوع یکی از مشکلات ما است که سیاست خارجی تدوین شده‌ای نداریم و هر موردی که پیش می‌آید، بر اساس همان شرایط یک تصمیمی گرفته می‌شود در حالی که در کشورهای پیشرفته، سیاست خارجی کاملا تدوین شده است.

پیشنهاد شما به هیات ایرانی حاضر در این سفر چیست؟

ما در یک شرایط انزوای سیاسی و اقتصادی هستیم که مسئله‌ی کریدور شمال به جنوب یکی از نمونه‌های آن بود؛ من اگر به جای آقای رئیسی بودم، در خصوص عوامل تهدیدکننده در منطقه صحبت می‌کردم که البته ایشان احتمالا در خصوص اسرائیل و دخالت‌های آن صحبت خواهند کرد اما به دلیل اینکه ما عضو موثر و فعالی از مجمع عمومی نیستیم، سطح انتظارات از ما پایین است.

چین قرارداد ۲۵ ساله با ما را به اجرا درنیاورده

سخنرانی های دو سال گذشته آقای رئیسی در مجمع عمومی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سخنرانی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آقای رئیسی هم نتیجه‌ای به بار نیاوردند و همانطور که گفته شد، معمولا در حاشیه‌ی اجلاس مجمع هم قراردادهایی منعقد می‌شود که این اتفاق در سال گذشته رخ نداد. دلیل این مسئله هم این است که آن مطلوبیت سیاسی و خوشنامی کشور ما برای دیگران مشهود نبوده است. حتی چین هم قرارداد ۲۵ ساله با ما را به اجرا درنیاورده است.

آیا امکان دارد که رئیس جمهور در این اجلاس حضور نداشته باشد؟

نظام سیاسی ما شاید میلی نداشته باشد که در مجمع شرکت کند اما برای اینکه از فضای بین المللی عقب نیفتد و احساس انزوا در فضای عمومی کشور به وجود نیاید، ما قطعا در اجلاس مجمع امسال شرکت خواهیم کرد و امکان ندارد که در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکنیم، چرا که به اندازه‌ی کافی در انزوای سیاسی قرار داریم و نباید به مردم نشان دهیم که در انزوای سیاسی هستیم.

بایدن گفته بود حاضرم تحریم‌های مرتبط با برجام را بردارم اما…

 آیا در طول این سفر مسائلی در خصوص بقای برجام مطرح خواهد شد؟

یکی از کارهایی که آقای رئیسی می‌توانست قبل‌تر انجام بدهد، این بود که با کشورهای اروپایی ارتباط داشته باشد اما در حال حاضر ما ارتباط بین‌المللی با کشور های اروپایی را هم از دست داده‌ایم.

در حالی که می‌توانستیم مثل دوره‌ی آقای خاتمی و آقای روحانی با کشورهای اروپایی ارتباط داشته باشیم و یا سطح انتظارات خودمان را در برجام کاهش بدهیم.

حتی بایدن گفته بود که من حاضرم تحریم‌های مرتبط با برجام را بردارم اما ما گفتیم که آمریکا باید سپاه را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کند و این اتفاق رخ نداد. من با نگاه کمی بدبینانه می‌گویم که حتی تا پایان دوره‌ی آقای بایدن هم مذاکرات جدی در مسئله‌ی برجام نخواهیم داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.