حاجی میرزایی: همه معلمین آموزش و پرورش حقوقشان را سر ماه دریافت می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت که همه معلمین آموزش و پرورش حقوقشان را سر ماه همانند کارکنان دولت دریافت می‌کنند و آن چیزی که با تأخیر پرداخت می‌شود، اضافه کار معلمان است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان پاسخگویی به سوال آصفری نماینده اراک در مورد علت عدم پرداخت حق التدریس معلمان در ماههای اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد در سالهای ٩٨ و ٩٩ گفت: از همه فرهنگیانی که در شرایط سخت کرونا مسئولیت تعلیم و تربیت را بر عهده دارند سپاسگزاری می کنیم. معلمین در این شرایط سخت درخشیدند و کار دشواری انجام دادند. ما نمی‌توانیم حرف گزافی بزنیم چرا که دائماً در معرض قضاوت مردم هستیم و مردم می‌بینند که معلمان چه تلاش هایی انجام می‌دهند.

وی افزود: سوالی که مطرح شده این است که چرا در پرداخت حق التدریس معلمان رسمی، پیمانی و بازنشسته تاخیر شده است؟ ما دو نوع معلم در سراسر کشور داریم؛ یکی معلمینی که از ما حقوق دریافت می‌کنند و دیگر معلمینی که علاوه بر حقوق از ما بابت کار اضافی، اضافه کار دریافت می‌کنند. حقوق هیچ معلمی در سراسر کشور با تأخیر پرداخت نمی‌شود و همه معلمین آموزش و پرورش حقوقشان را سر ماه همانند همه کارکنان دولت دریافت می‌کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: آن چیزی که با تأخیر پرداخت می‌شود، اضافه کار معلمان رسمی، بازنشسته و کسانی است که وقت بیشتری اختصاص می‌دهند که از نظر سازمان برنامه و بودجه این حقوق تلقی نمی‌شود بلکه اضافه کار تلقی می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: من هم هم عقیده هستم که در این شرایط سخت اقتصادی بهتر است تاخیری در پرداخت‌ها وجود نداشته باشد و اگر حتی یک و نیم روز زودتر هم بشود پرداختی داشته باشیم کوتاهی نخواهیم کرد، اما بخشی از این تاخیر به دلیل ماهیت آن است که حقوق تلقی نمی‌شود و بخشی به خاطر محدودیت منابع است، ما همواره پیگیر این موضوع بوده‌ایم سازمان برنامه و بودجه هم آن را به بعد از پرداخت حقوق‌های کارکنان موکول می‌کنند که پیگیر آن هستیم.

وی یادآور شد: ۹۵ درصد از پولی که ما هر ماهه بابت حقوق پرداخت می‌کنیم بدون حتی یک روز تاخیر است و پنج درصد از آنها تاخیر دارد که آن هم بابت اضافه کار است که تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم. در سال تحصیلی گذشته و این سالی که هستیم عملکرد ما از ۶ سال گذشته بهتر بوده و هیچ وقت ماهانه اضافه کار پرداخت نشده است. ما در سال گذشته این تاخیر را به کمترین میزان رساندیم و در پایان سال ۱۳۹۸ مطالبات را تسویه کردیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴، مطالبات بهار و پاییز معلمان، اسفندماه پرداخت شد و مطالبات زمستان به سال بعد موکول شد. در سال ۱۳۹۶ مطالبات بهار در آذرماه پرداخت شد و مطالبات ۶ ماهه دوم شهریورماه سال بعد تسویه شد. در سال ۱۳۹۷ مطالبات بهار در آذرماه و مطالبات پاییز در اردیبهشت‌ماه پرداخت شد و مطالبات زمستان نیز به سال ۱۳۹۸ موکول شد، ولی در سال ۱۳۹۸ ما همه مطالبات را تا پایان سال تسویه کردیم. امسال هم تلاش می‌کنیم این مشکل به سرعت حل شود و همکاران ما با تاخیر حقوق مواجه نشوند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: فرهنگیان می‌توانند شهادت دهند که سال تحصیلی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ از درخشان‌ترین سال‌هایی بوده که خدمت ارائه شده از مهرماه سال ۱۳۹۸ تا خردادماه ۱۳۹۹، ۶۴ درصد حقوق معلمان را افزایش دادیم که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ما سعی کردیم کسری‌هایی که سال‌های گذشته ایجاد شده و فاصله فرهنگیان با سایر کارکنان دولت را به نوعی جبران کنیم.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹، ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای فصل ۱۰ یعنی افزایش حقوق معلمان اختصاص دادیم، ۷۸۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی و ۵۴۰۰ میلیارد تومان در شهریورماه بابت پرداخت پاداش بازنشستگان پرداخت شد. سال گذشته هم در دو نوبت این کار انجام شد مجموعا ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خارج از بودجه مصوب در ۹ ماه گذشته وارد آموزش و پرورش شد که اتفاق مهمی است.

حاجی میرزایی با بیان این‌که لایحه رتبه‌ بندی معلمان به درخواست نمایندگان به دولت ارائه شده و در دستور کار کمیسیون دولت است، یادآور شد: بلافاصله بعد از آن این لایحه در دولت مطرح و سپس تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و اعتبارش در بودجه سال ۱۴۰۰ هم پیش بینی شده، لذا سال ۱۴۰۰ برای فرهنگیان سال بهتری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که ۲۱ هزار و ۷۰۰ نیروی خرید خدمات با تاخیر حقوق می‌گیرند، تصریح کرد: پرداخت حقوق آنها جزو تعهدات شرکتی است که آنها را به کار می‌گیرد، من احساس کردم این مشکلاتی دارد که به نفع معلمان نیست لذا اقداماتی انجام داده و در درجه اول دستورالعمل را اصلاح کردیم. در گذشته معلمین خرید خدمات ۲۴ ساعت کار می‌کردند به مقیاس ۴۴ ساعت در هفته که نیمه وقت حقوق می‌گرفتند ما این را اصلاح کردیم و گفتیم ۲۴ ساعت‌شان تمام وقت تلقی می‌شود و حقوق‌شان را مطابق قانون کار تنظیم کردیم و گفتیم با شرکت‌هایی تعهد کردیم که قرارداد ببندند که تعهد می‌کنند حقوق را سرماه پرداخت کنند. الان وضع نیروهای خرید خدمات بهتر شده است.

وی با بیان این‌که بخشی از مطالبات معلمان خارج از کشور سال گذشته تسویه شده است، اظهار کرد: یک بخش مهم آن به دلیل صدور حکم دیوان عدالت اداری بوده که باید در بودجه سال ۱۴۰۰ محاسبه می‌شد ما این کار را انجام دادیم کار دیگری که ما انجام دادیم تا معلمین حقوق سروقت بگیرند این بود که ۵۰ هزار نفر را با سازمان امور استخدامی و با افزودن ۶ ساعت به ساعت کارشان حقوق‌شان را ۱۷ درصد افزایش دادیم و تلاش می‌کنیم مشکل‌شان حل شود، البته ظرفیت بودجه محدود است اما به هرحال حقوق‌ها اولویت دارد و نباید تاخیر شود. ما امیدواریم تاخیری که در اضافه کارها هست نیز با همت سازمان برنامه و بودجه جبران شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.