وضعیت قره‌باغ بعد از حمله نظامی باکو/ ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه منطقه را ترک می‌کنند

پس از سال‌ها تنش بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، سرانجام با حمله نظامی آذربایجان در هفته گذشته، کنترل این منطقه به دست جمهوری آذربایجان افتاد. اما حالا وضعیت در این منطقه چگونه است؟ ارامنه ساکن منطقه قره باغ در چه وضعیتی به سر می‌برند؟

به گزارش تازه‌نیوز، یک هفته از حمله آذربایجان تحت عنوان عملیات ضدتروریستی به قره باغ کوهستانی می‌گذرد. این حمله بیش از 20 کشته بر جای گذاشت و پس از آن کنترل منطقه هم به دست آذربایجان افتاد. اما حالا وضعیت قره باغ چگونه است؟

هفته گذشته آذرباریجان مرکز قره ‌باغ و دیگر شهرهای اطراف آن را هدف حمله قرار داد. در همان روز دفتر نمایندگی قره باغ در ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک نوشت که آذربایجان حملات گسترده‌ای را علیه جمهوری آرتساخ (نامی که ارامنه به قره باغ کوهستانی داده‌اند) آغاز کرده است و قصد نفوذ به عمق این منطقه را دارد.

پس از حمله آذربایجان به قره باغ کوهستانی، رسانه‌ها از وضعیت سخت زندگی ارامنه ساکن قره باغ گزارش دادند. بنا بر این گزارش‌ها، ارامنه ساکن قره باغ با کمبود آذوقه و کالاهای حیاتی مواجه بودند.

ماجرای جنگ آذربایجان و ارمنستان

تنش میان ارمنستان و آذربایجان به سال‌ها قبل برمی‌گردد. کانون این تنش‌ها هم قره باغ بود. در دهه 1990 میلادی دو جنگ بر سر قره باغ میان این دو کشور اتفاق افتاد. پس از آن هم سال 2020 بار دیگر جنگ دیگری میان آنها شکل گرفت.

ماجرای قره‌ باغ به دوران پساشوروی برمی‌گردد. پس از فروپاشی شوروی و در درگیری میان جدایی‌طلبان ارمنی از آذربایجان، 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گاردین در این مورد نوشته که ارامنه قره باغ را سرزمین آبا و اجدادی خود می‌دانند، اما این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شد.

در ادامه این گزارش آمده که بسیاری از آذری‌های ساکن این منطقه در جریان جنگ 1990 با اشغال مناطق وسیعی از قره باغ مجبور به ترک منطقه شدند. مناطقی که از سوی دولت جدایی‌طلب ارمنی با نام آرتساخ شناخته می‌شود.

سال 2020 بار دیگری درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شکل گرفت که ارمنستان در آن جنگ شکست خورد. آذربایجان کنترل شهر شوشا را در دست گرفت. پس از آن هم میان این دو کشور آتش‌بس اعلام شد.

هیات نظارت برای جلوگیری از پاکسازی قومی

پس از حمله هفته گذشته آذربایجان، کنترل قره باغ به دست جمهوری آذربایجان افتاد. به گزارش یورونیوز، جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که صلح با ارمنستان در صورت عقب‌نشینی کامل از قره باغ کوهستانی امکان‌پذیر است.

ارمنستان چند روز پس از آنکه کنترل قره باغ به دست آذربایجان افتاد، خواستار تشکیل هیات نظارتی از سوی سازمان ملل شد؛ هیاتی برای جلوگیری از پاکسازی قومی.

مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کارگروه ویژه‌ دولت این کشور برای بررسی مسائل قره باغ تشکیل شده است.

حکمت حاجی اف گفت کارگروهی تشکیل شده تا جنبه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی جذب قره باغ و ده‌ها هزار ارامنه قومی به جمهوری آذربایجان پس از 30 سال استقلال خودخوانده این منطقه بررسی شود.

مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور آذربایجان گفت که تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در قره باغ کوهستانی، حسن نیت آذربایجان برای برآورده کردن نیازهای ساکنان ارامنه را نشان می‌دهد. او همچنین گفت که فرایند ایمن و مناسب و ادغام مجدد ساکنان قره باغ کوهستانی را تضمین می‌کند.

با این حال بازهم نگرانی‌ها برای سرنوشت ارامنه ساکن آن منطقه وجود دارد. ضمن آنکه برخی از آنها هم مجبور به ترک منطقه شده‌اند.

وضعیت قره باغ و ساکنان ارمنی

برخی از رسانه‌ها از مهاجرت گروهی ارامنه پس از آنکه کنترل قره باغ به دست آذربایجان افتاد، خبر دادند. اکوایران در گزارشی به وضعیت ارامنه بعد از آتش‌بس در آن منطقه پرداخت. در این گزارش آمده که رهبری ارمنیان منطقه سابقا خودمختار قره باغ به رویترز گفته 120 هزار ارمنی ساکن قره باغ عازم ارمنستان خواهند شد. او گفته دلیل مهاجرت آنها این است که نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و از پاکسازی قومی هراس دارند.

در ادامه این گزارش آمده که نخست وزیر ارمنستان گفت ارامنه قره باغ احتمالا منطقه را ترک می‌کنند و ارمنستان آماده است که آنها را بپذیرد.

بنا بر این گزارش رهبران ارمنی قره باغ در بیانیه‌ای اعلام کردند که همه کسانی که در عملیات نظامی قره باغ بی‌خانمان شده‌اند و می‌خواهند آنجا را ترک کنند، توسط نیروهای حافظ صلح روسی به ارمنستان اسکورت خواهند شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.