۴۰ هزار زندانی عفو شدند!

حدود ۴۰ هزار نفر در ۱۸ ماه اخیر مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از آنها از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشته‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی، رویه‌ای است که طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه قوه قضاییه و موافقت و عنایت رهبر معظم انقلاب بوده است.

اما این سیاست کلی در دوران تحول با چند تفاوت جدی و عمده ادامه پیدا کرد و هم تعداد دفعات عفو و آزادی های مناسبتی افزایش یافت و هم دایره شمول زندانیان گسترده تر شد به طوری که برخی زندانیان از جمله محکومان امنیتی نیز توانستند از امتیاز عفو یا تخفیف مجازات بهره مند شوند.

تاکنون در دوره تحول ۱۵ مرحله آزادسازی زندانیان در قالب عفو و سه مرحله آزادی زندانیان امنیتی انجام شده که البته با توجه به طرح کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و پایش و رصد پرونده‌های زندانیان، حبس زدایی و عفو و تخفیف برای زندانیان همچنان ادامه دارد.

به موجب بخشنامه پایش وضعیت زندانیان، به بیمارانی که توانایی تحمل حبس ندارند یا افرادی که در طول یک سال گذشته هیچ ملاقات کننده ای نداشتند و یا افرادی که در مواعد قانونی درخصوص ادامه بازداشت شان تصمیم گیری نشده و یا کسانی که مستحق برخورداری از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات هستند، بیش از گذشته مورد توجه و پیگیری واقع می‌شوند.

در این بخشنامه ملاقات چهره به چهره قضات با زندانیان توصیه شده و اگر قرار باشد به موجب تصمیم قضایی تغییری در وضعیت زندانیان موضوع بخشنامه ایجاد نشود، ملاقات قاضی با زندانی در زندان یا دادگاه الزامی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.