چین: آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد که کشورش همانند گذشته برای حفظ و اجرای برجام تلاش می کند و مایل است برای از سرگیری اجرای کامل و موثر توافق هسته ای ایران و حفظ صلح و ثبات منطقه خاورمیانه با دیگر طرف های‌ذی ربط همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، «وانگ ونبین» روز سه شنبه در نشست خبری روزانه در پکن با یاداوری نشست مجازی روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو برجام افزود: این نشست صورت مجازی  برای بررسی وضعیت فعلی‌ برنامه هسته ای ایران و مسیری که به سمت آن می رود، برگزارش د و  «وانگ یی»  وزیر امور خارجه چین نیز در آن شرکت کرد.

این مقام چینی افزود: وزیر خارجه چین در این نشست با هدف بازگرداندن برجام به مسیر خود، یک پیشنهاد چهار ماده ای شامل تلاش بی وقفه برای حمایت از برجام، فشار بر آمریکا برای بازگشت زودهنگام به برجام، تعین ساز و کاری برای رفع اختلافات طرفین در مورد تعهداتشان و رسیدگی به مسایل امنیتی منطقه ارائه داد.

پیشنهاد چهار ماده ای وزیر خارجه چین به شرح زیر است.

یک، باید بدون تردید برای حفظ برجام تلاش کرد باید ضمن حفظ عزم راسخ راهبردی و مخالفت شدیدتر با اعمال فشار حداکثری بر ایران، برای حفظ برجام تلاش ها و هماهنگی های فعالانه تری میان طرف ها انجام گیرد.

دو، باید آمریکا را هرچه زودتر به برجام بازگرداند. آمریکا باید در اسرع وقت بدون هیچ قید و شرط به برجام بازگشته و تحریم ها علیه ایران و دیگر نهادها و اشخاص طرف ثالث را لغو کند؛ از سوی دیگر، ایران نیز پیروی از تعهدات خود را از سر گیرد؛ هیچ طرفی نباید شرط جدیدی ایجاد کند؛ چین نیز پیشنهاد می کند جلسه بین المللی با حضور طرف های برجام به علاوه آمریکا به منظور آغاز روند بازگشت آمریکا به برجام برگزار شود.

سوم، اختلافات میان طرف ها درباره رعایت تعهدات برجامی را باید با ایجاد یک سازوکار و در چارچوب آن حل کرد؛ متهم کردن و اعمال فشارها جز کاهش و تضعیف توافقات برای حفظ برجام هیچ نتیجه دیگری ندارد و تنها با گفت و گو و همکاری می توان بین حقوق و تعهدات توازن ایجاد کرد؛ وحدت باید حفظ شود و اختلافات باید تحت کنترل قرار گیرد؛ منافع و حقوق اقتصادی ایران نیز باید مورد تضمین کامل قرار گیرد؛ در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل نیز باید با مساله هسته ای ایران برخورد مناسب و از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام بازرسی هسته ای در ایران و تعمیق همکاری با ایران پشتیبانی کرد.

چهار، باید با مساله امنیت منطقه ای برخورد مناسب داشت؛ برجام روشی نیست که بتواند همه مسایل را حل کند از این رو، ایجاد پیوند مستقیم بین موضوع امنیت منطقه ای و موضوع هسته ای ایران باعث مانع تراشی برای اجرای تعهدات طرف های برجام خواهد شد؛ چین پیشنهاد می کند که یک پلتفرم گفت و گوی چندجانبه ویژه در منطقه خلیج فارس به منظور آغاز یک روند گفت و گوی فراگیر در منطقه ایجاد و اجماع تدریجی توافقات طرف ها درباره موضوع امنیت منطقه ای ایجاد شود؛ چین نیز مایل است این پیشنهادات خود را با پیشنهادات مشابه مطرح شده توسط دیگر طرف ها از جمله روسیه هماهنگ تر سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: در پایان این نشست مجازی، تمام طرف ها توافق کردند که ایالات متحده باید به برجام برگردد و در اسرع وقت تعهدات خود را از سر بگیرد و هیچ پیش شرطی برای این امر نباید توسط هیچ طرفی تعیین شود.

به گفته وانگ ونبین،  در بیانیه مشترک صادر شده پس از جلسه، شرکت کنندگان در نشست برجام بار دیگر بر تعهد خود به حفظ توافق نامه و اجرای کامل و موثر آن تأکید کردند.

وی افزود: همچنین در این بیانیه وزرا بار دیگر تأسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام ابراز داشتند و تاکید کردند که قطعنامه ۲۲۳۱ کاملاً پابرجا است و باید رعایت شود.

وانگ افزود: در پایان این نشست همچنین وزرا چشم انداز بازگشت ایالات متحده به برجام را تأیید کردند و بر آمادگی خود برای رسیدگی مثبت به این مسئله در یک تلاش مشترک تأکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین برای اجرای فعالانه بیانیه مشترک، تلاش برای تثبیت اوضاع در مساله هسته ای ایران، بازگرداندن برجام به مسیر خود و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه به همکاری نزدیک با شرکت کنندگان برجام ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.