ماجرای ناآرامی‌های دیروز در سیستان و بلوچستان/ در اولین سالگرد جان‏باختگان زاهدان چه گذشت؟

در سالگرد جمعه خونین، در زاهدان برخی از منابع خبری مدعی بروز درگیری و ناآرامی در این شهر شدند.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه هم‌میهن نوشت: روز گذشته اخبار و تصاویری در فضای مجازی دست به دست می‌شد که از بروز درگیری میان شهروندان استان سیستان‌وبلوچستان و نیروهای امنیتی خبر می‌داد. حتی گفته شد در این درگیری‌ها تعدادی کودک نیز در اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند. با این حال مسئولان، فضای این استان را در سالگرد جان‌باختگان جمعه معروف زاهدان آرام و عادی توصیف کرده و اقدام به تیراندازی و درگیری در فضای این شهر را مورد تکذیب قرار دادند. مسئولان همچنین از بی‌توجهی مردم این شهر به فراخوان‌های داده‌شده برای برگزاری تجمع اعتراضی در این استان خبر دادند.

روز گذشته سالگرد جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ معروف به جمعه خونین، در زاهدان بود. که طی حوادث تلخ آن تعدادی از شهروندان بعد از نمازجمعه این شهر جان خود را از دست دادند. روز گذشته و همزمان با سالگرد این روز در زاهدان اخبار و تصاویری در فضای مجازی مبنی بر جو شدید امنیتی در زاهدان و برگزاری نمازجمعه این شهر در وضعیت امنیتی منتشر شد. همچنین برخی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از رویارویی میان برخی شهروندان این استان با نیروهای نظامی و انتظامی و به‌دنبال آن مجروح شدن تعدادی از شهروندان از جمله چند کودک در اثر اصابت گلوله حکایت داشت. براساس این اخبار غیررسمی مجروحان به مرکز درمانی منتقل شده‌اند.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان‌‌وبلوچستان، اما با تکذیب این اخبار گفت:«برخلاف فراخوان‌هایی که از روزهای قبل برای ایجاد تجمع در استان منتشر شده بود، مردم به خوبی شرایط را مدیریت کردند، در فراخوان‌ها شرکت نکردند و اتفاق خاصی هم رخ نداده است. نماگزاران در مسجد مکی حاضر و بعد از اقامه نماز مسجد را ترک کردند. از صبح امروز (جمعه) تردد در شهر شرایط عادی را دارد و تیراندازی رخ نداده است.» او همچنین درباره تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر زخمی شدن عده‌ای از شهروندان اطراف مسجد مکی افزود: «این تصاویرجدید نیست و هیچ اتفاقی رخ نداده است.»

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور نیز دراین باره بیان کرد: «بعد از شکست پروژه معاندین و ضدانقلاب در ۲۵ شهریور امسال آن‌ها تلاش کردند با فراخوان سراسری و با استفاده از همه ظرفیت‌هایشان برای شرکت در نمازجمعه این هفته زاهدان و ایجاد اغتشاش و درگیری بعد از اتمام خطبه‌های نمازجمعه و تکرار سناریوی حوادث سال گذشته و کشته‌سازی، مجدداً ناامنی و آشوب را در این استان رقم بزنند و آن را به سایر شهرهای کشور نیز توسعه دهند و به اغتشاش‌گران تنفس مصنوعی بدهند. اما مردم زاهدان در قبال این فراخوان‌ها هوشیار بودند و بعد از اتمام نمازجمعه به جز ۴۰-۳۰ نفر از اراذل و اوباش که شعارهایی سر دادند با بی‌اعتنایی سایرین مواجه و از ترس به داخل مسجد برگشتند تا از برخورد و دستگیری نیروهای امنیتی و انتظامی درامان باشند. بقیه نمازگزاران با آرامش و بدون هرگونه اقدامی و بی‌اعتنایی کامل محل را ترک کردند و این هم شکست دومی بود که ضدانقلاب بعد از ۲۵ شهریور با آن مواجه شد. شهر در شرایط کامل عادی و آرام است.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.