فروش مستقیم ایران‌خودرو و سایپا؛ آرامش در بازار یا فساد و رانت؟

یک فعال اقتصادی گفت: اگر خودرو از طریق شرکت‌های خودروسازی و به‌واسطه سایت‌های فروش این مجموعه‌ها عرضه می‌شد، همچنان شاهد فساد، ‌تخلف و رانت بودیم.

به گزارش تازه‌نیوز، آلبرت بغزیان، فعال اقتصادی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی با عرضه خودرو توسط سایت خودروسازان موافقت نمی‌شود، افزود: «هدف از ایجاد سامانه یکپارچه خودرو، حذف دلالان و برگشت ‌آرامش به بازار خودرو بود. بنابراین دلیلی ندارد در مقطع فعلی، ‌سامانه بسته شود و مردم برای خرید خودرو، سراغ سایت‌های فروش خودروسازان بروند چراکه این امر می‌تواند موجب برگشت سفته‌بازان به بازار خودرو شود.»

به گفته وی سامانه یکپارچه خودرو موجب شد قیمت خودرو در کارخانه و بازار نزدیک شود و دیگر دلالان در این بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها نباشند.

به نقل از آخرین خودرو، بغزیان با بیان اینکه تا حدودی آرامش به بازار خودرو برگشته است اما ‌و چرا خودروسازان ترجیح می‌دهند فروش خودرو از سایت‌های خودشان باشد؛ متذکر شد: «وزارت صمت هم قطعا مخالف چنین رویه‌ای است و ترجیح می‌دهد تا آرامش کامل بازار، فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو باشد.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سامانه یکپارچه خودرو موجب شده است قیمت خودرو در بازار به نرخ کارخانه نزدیک شود؛ بیان کرد: «قطعا چنین امری اتفاق افتاده است. اگر خودرو از طریق شرکت‌های خودروسازی و به‌واسطه سایت‌های فروش این مجموعه‌ها عرضه می‌شد، همچنان شاهد فساد، ‌تخلف و رانت بودیم و فاصله معنادار قیمتی بین خودروهای کارخانه و بازار وجود داشت و دست خیلی از مردم از خرید خودرو کوتاه بود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.