گرانی شدید در بازار خودرو، طلا، سکه و ارز؛ آتش جنگ حماس و اسرائیل دامن‌گیر ایران شد

از روز گذشته بازارهای ایران کار خود را تحت تأثیر آغاز جنگ حماس و اسرائیل آغاز کردند. امروز نیز پس از گذشت دو روز از شروع جنگ آتش آن به بازار خودروی ایران هم رسید.

به گزارش تازه‌نیوز، خاورمیانه باز هم به کانون جنگ و بحران در جهان تبدیل شد. پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در روز شتبه، بازارهای ایران از دیروز به آن واکنش نشان دادند و ترکش‌های این جنگ‌افروزی را بر تن خود حس کردند.

بازار سرمایه ایران که در سه سال اخیر حتی به اتفاقات مثبت واکنش منفی نشان می‌دهد، بیش از سایر بازارها سایه جنگ را بر سر خود دید و در اولین واکنش به جنگ افت 2.5 درصدی را تجربه کرد. در روز گذشته 95 درصد سهام قرمزپوش شدند تا یکشنبه سیاه دیگری در بورس ایران ثبت شود.

به نقل از تجارت‌نیوز، بازارهای جهانی نیز امروز در آغاز هفته کاری خود به این جنگ واکنش نشان دادند و شاخص اونس طلا که در قیمت 1834 دلار بسته شده بود، تا ظهر امروز به 1851 دلار رسید. بازار طلای ایران هم که از دو متغیر اونس جهانی و قیمت دلار تبعیت می‌کند، به دنبال این اتفاق روند صعودی را در پیش گرفت. بدین ترتیب هر گرم طلای 18 عیار در اولین واکنش به جنگ حماس و اسرائیل به محدوده دو میلیون و 366 هزار تومان رسید که 166 هزار تومان گران‌تر از آغاز فعالیت بازار در ابتدای هفته بود. امروز، 17 اردیبهشت 1402، این بازار به روند صعودی خود ادامه داد تا دو میلیون و 442 هزار تومان پیش رفت.

بیشتر بخوانید:

سکه امامی هم که دیروز تا مرز 30 میلیون تومان پیش رفته بود، امروز این مرز را شکست و در آستانه ورود به کانال 30 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفت تا نسبت به روز شنبه رشد بیش از دو میلیون تومانی را به ثبت برساند.

دلار به‌عنوان دیگر متغیر مؤثر بر بازار طلا و سکه، پس از چهار ماه سکون، در شروع جنگ حماس و اسرائیل سنگر سنگین خود را از دست داد و در اولین روز پس از جنگ تا 52 هزار تومان بالا رفت و تا ظهر امروز نرخ 53 هزار تومان را هم ثبت کرد.

اما دامنه تأثیر دلار محدود به طلا نمی‌شود و سایر بازارها، ازجمله خودرو نیز از آن تبعیت می‌کنند. جدا از اصابت مستقیم ترکش‌های جنگ حماس و اسرائیل بر بدنه خودروهای نحیف ایرانی، اوج‌گیری قیمت دلار هم می‌تواند نشانه‌ای بر پایان ثبات قیمتی خودرو در نیم‌سال ابتدایی 1402 باشد.

جنگ حماس و اسرائیل کدام خودروها را گران کرد؟

از روز گذشته برخی از خودروها روند صعودی خود را آغاز کردند و امروز آتش جنگ اسرائیل و حماس به اکثر محصولات رسید. پژو 207 دنده‌ای پانوراما واکنش سخت‌تری نسبت به سایر مدل‌ها داشت و از ابتدای دیروز رشد قیمت 12 میلیون تومانی را ثبت کرد، این مدل امروز پنج میلیون دیگر گران شد. انواع پژو پارس هم که دیروز بین سه میلیون تا شش میلیون تومان افزایش قیمت داشتند، امروز رشد قیمت 15 میلیون تومانی هم ثبت کردند.

هایما اس 8 نیز 16 میلیون و هایما اس 7 پلاس 11 میلیون افزایش قیمت داشتند. پیکاپ فوتون بنزینی و دیزل نیز به ترتیب رشد 20 میلیونی و 15 میلیونی را ثبت کردند. انواع دناپلاس نیز رشد 10 میلیون تا 13 میلیون تومانی داشتند. سایر محصولات ایران خودرو نیز بلااستثنا در بازار امروز رشد قیمت کمتر از 10 میلیون را به ثبت رساندند.

محصولات سایپا که روز گذشته در برابر جنگ حماس و اسرائیل ضدضربه ماندند، امروز آخرین سنگر خود را از دست دادند و حتی نسبت به محصولات ایران خودرو رشد تصاعدی‌تری داشتند. چنانکه چانگان CS35 تیپ 3، 35 میلیون تومان و تیپ 2 آن 20 میلیون تومان رشد قیمت داشتند. وانت زامیاد گازسوز نیز همین مقدار افزایش قیمت را تجربه کرد. کوئیک 10 میلیون، ساینا S اتومات 16 میلیون و شاهین پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. سایر محصولات نیز روند افزایشی داشتند.

در گروه مدیران خودرو نیز گرچه دیروز هیچ افت و خیزی اتفاق نیفتاد، اما امروز آتش بازار این محصولات سوزاننده‌تر از سایر گروه‌ها بود. چنانکه تیگو 8 پرومکس با رشد 60 میلیون تومانی پرچم‌دار گرانی در بازار خودروی ایران شد. تیگو 8 پرو نیز نسبت به دیروز 40 میلیون تومان گران‌تر معامله شد. خرید و فروش تیگو 7 پرو نیز 46 میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته گزارش شده است. X22 دنده‌ای نیز 15 میلیون تومان و مدل اتومات آن 23 میلیون تومان گران‌تر از دیروز به معامله می‌رسند.

X55، آریزو 5 و آریزو 6 پرو به‌ترتیب رشد 27 میلیون، 25 میلیون و 23 میلیون تومانی را به ثبت رساندند.

در بین خودروهای تولیدی کرمان موتور نیز کی.ام.سی J7 و جک J4 به‌ترتیب رشد 13 میلیونی و چهار میلیون تومانی را به ثبت رساندند. این دو مدل امروز هم به‌ترتیب با 17 میلیون و هفت میلیون، به روند صعودی خود ادامه دادند. آتش جنگ امروز به سایر محصولات هم رسید و کی.ام.سی k7 حدود 25 میلیون تومان گران شد. T8 نیز 18 میلیون و جک S3 و S5 هر کدام 16 میلیون تومان رشد قیمت داشتند.

در این بین محصولات گروه بهمن که اصولاٌ در بازار محصولات محبوب‌تر و خوش‌فروش‌تری شناخته می‌شوند از اولین روز جنگ واکنش خود را آغاز کرده‌اند. چنانکه دیگنیتی پرایم، سوگلی بازار خودروهای مونتاژی، دیروز نسبت به روز شنبه27 میلیون گران‌تر شد و دیگنیتی پرستیژ نیز رشد قیمت 16 میلیون تومانی را ثبت کرد. امروز نیز این دو محصول به‌ترتیب 23 میلیون و 25 میلیون دیگر گران شدند.

فیدلیتی 7 نفره و 5 نفره نیز دیروز هر کدام 20 میلیون تومان به ارزش خود افزودند و امروز نیز 30 میلیون و 25 میلیون تومان دیگر به ارزش آن‌ها اضافه شد. در این بین سواری رسپکت که دیروز روند معکوسی را در پیش گرفته بود، پس از یک عقبگرد پنج میلیون تومانی، امروز 15 میلیون تومان گران‌تر شد تا از سایر محصولات عقب نماند.

گرچه بازار خودروی ایران به دلیل انحصار تولیدکنندگان داخلی و خلأ محصولات خارجی معمولاً در برابر اتفاقات بین‌المللی ضدضربه است، اما تأثیرپذیری سایر بازارها از جنگ حماس و اسرائیل نهایتاً در بازار خودرو هم تخلیه می‌شود.

دلار همچنان متغیر اصلی بازار خودرو

در حالی که بسیاری از کارشناسان خروج تقاضا از این بازار را مؤلفه اصلی رکود شش‌ماهه‌ی خودرو و ریزش قیمت‌ها می‌دانند و دولت هم سعی می‌کند آن را دستاورد سیاست‌های خود معرفی کند، اما نقش دلار را در نوسانات خودرویی نباید نادیده گرفت. در واقع باز هم مشخص شد که سیاست‌های سرکوب دولت پاسخگو نیست و بازارهای ایران هر اتفاقی در گوشه و کنار جهان رخ دهد به آن واکنش خواهند داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر گاه دلار روند افزایشی را در پیش گرفته، نمودار بازار خودرو هم رو به بالا پیش رفته است. هر گاه هم دلار سیر نزولی داشته، بازار خودرو هم آرام گرفته است. گواه ادعای همبستگی شدید دو بازار را می‌توان در تلاطم اقتصادی بهمن و اسفند سال گذشته مشاهده کرد که خودرو به تبعیت از دلار سیر حرکتی خود را ادامه داد.

در نمودار پایین قیمت پژو 207 به‌عنوان نمونه‌ای از بازار خودرو انتخاب و روند حرکتی آن از ابتدای بهمن تا پایان اسفند 1402 با قیمت دلار مقایسه شده است.

 

نمودار قیمتی پژو 207

از سوی دیگر، روز گذشته گروه خودرویی بورس نیز بازدهی منفی 5.34 را ثبت کرد و در مجموع 158 میلیارد تومان خروج سرمایه از این گروه اتفاق افتاد. مشخصاٌ خروج سرمایه توسط سهامداران خودروسازان نیز در نهایت روی تولید و عرضه خود تأثیر می‌گذارد و تخلیه این روند منفی در قیمت نهایی را نمی‌توان نادیده گرفت.

البته تمام تأثیرپذیری بازار خودرو صرفاً مربوط به فضاسازی یا مخابره سینگال‌های منفی نیست، بلکه اکنون با توجه به ادامه جنگ حماس و اسرائیل و موضع‌گیری دولت سیزدهم در حمایت از غزه، احتمال تداوم جوّ منفی در بازارها بیش از سایر سناریوها قابل پیش‌بینی است.

گرچه در سومین روز جنگ، درگیری بین دو طرف محدوده شده است، اما در بعد کلان‌تر احتمالاٌ عملیات طوفان‌الاقصی معادلات بازارهای استراتژیک نظیر نفت را بر هم بریزد و در نهایت بر انتخابات ریاست جمهوری آبان سال آینده آمریکا تأثیر بگذارد. انتخاباتی که برای بازارهای ایران هم از اهمیت بسزایی برخوردار است و در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید ممکن است بازارها بار دیگر به شرایط نیمه دوم سال 97 بازگردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.