بوسه الهام علی‌اف به پرچم آذربایجان در قره‌باغ +عکس

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، روز یکشنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) پرچم این کشور را در شهر اصلی قره‌باغ به اهتزاز درآورد.

به گزارش تازه‌نیوز، در تصاویر منتشره توسط دفتر ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف پرچم این کشور را قبل از افراشته‌شدن بر روی میله می‌بوسد. از زمانی که پایتخت قره‌باغ در اوایل دهه ۱۹۹۰ به دست جدایی‌طلبان افتاد، این اولین سفر علی‌اف به این شهر محسوب می‌شود؛ شهری که آذربایجان آن را «خان‌کَندی» و ارمنستان آن را «اِستِپاناکِرت» می‌نامد. حدود سه هفته پیش، در ۲۴ سپتامبر، ارتش آذربایجان با حمله به این ناحیه به سه دهه حکومت خودمختار جدایی‌طلبان پایان داد.

یورونیوز گزارش داد: اکثریت قریب به اتفاق ۱۲۰ هزار ارامنه ساکن این سرزمین در پی حمله نیروهای آذربایجان به خاک ارمنستان گریخته‌اند.  تصاویر منتشره از شهر اصلی قره‌باغ پس از این حمله، شهری خالی از سکنه یا به اصطلاح «شهر ارواح» را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

سفر الهام علی‌اف دقیقا در بیستمین سال ریاست‌جمهوری او انجام شده است. گفته می‌شود الهام علی‌اف ۶۱ ساله، که در سال ۲۰۰۳ به مقام ریاست‌جمهوری آذربایجان رسید و جانشین پدرش حیدر علی‌اف شد، در جریان سفرش همچنین از یک آب‌انبار، یک قلعه باستانی و همچنین شهرهای دیگر بازدید کرده است.

دیدار علی‌اف از پایتخت قره‌باغ در حالی انجام شد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه درخواست کرد که از صومعه‌ها و کلیساهای مسیحی باستانی ارامنه در قره باغ حفاظت شود.

سفر الهام علی‌اف پس از دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست رهبران شوروی سابق در قرقیزستان انجام می‌شود که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در آن شرکت نکرده بود.

منطقه قره‌باغ کوهستانی که ساکنان آن عمدتاً ارامنه بوده‌اند از زمان سقوط امپراتوری روسیه بخشی از آذربایجان محسوب می‌شده است. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فروپاشید، این منطقه با حمایت ارمنستان استقلال خود را به صورت یکجانبه اعلام کرد.

الهام علی ‌اف

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.