بودجه ۱۴۰۳ کارگران را نجات خواهد داد؟

در حالی که خواسته کارگران مبنی بر ترمیم دستمزدشان متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت به جایی نرسید، حالا چشم امید آنها به بودجه ۱۴۰۳ است.

به گزارش تازه‌نیوز، کارگران که از ابتدای امسال از هر ابزار و شیوه‌ای استفاده کردند تا خواسته آنها مبنی بر ترمیم دستمزدشان متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت، برآورده شود، حالا در شرایطی که صدایشان به وزیر کار و مجلس رسیده اما امیدی به تغییر وجود ندارد، چشم امیدشان را به بودجه 1403 دوخته‌اند.

به نقل از تجارت‌نیوز، نمایندگان کارگری می‌گویند کار دستمزد گره خورده است. گره کار هم به بودجه برمی‌گردد، چرا که نرخ دستمزد در ماه‌های پایانی هر سال تعیین می‌شود اما پرونده بودجه قبل از آن بسته شده است. یعنی تکلیف بودجه چند ماه قبل از تعیین دستمزد توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌شود. نمونه مثال‌زدنی در این باره به سال 1401 مربوط می‌شود، نرخ دستمزد در شورای عالی کار به میزان 57 درصد بالا رفت اما آنچه در بودجه درباره آن تصمیم‌گیری شده بود، افزایش دستمزد به میزان 10 درصد بود. امری که فشار زیادی را به دولتی که با کسری بودجه بالایی مواجه بود، تحمیل کرد.

فعالان حوزه کارگری معتقدند که اگر نرخ دستمزد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه باشد، دولت دچار مشکل خواهد شد و اگر کمتر تعیین شود، این کارگر است که باید سختی‌های زیادی را متحمل شود. به همین دلیل اینبار فعالان کارگری به دولت گوشزد کرده‌اند که لااقل گره دستمزد در بودجه 1403 باز شود.

سیکل معیوب بودجه و دستمزد

در همین زمینه، سمیه گلپور- رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور- به تسنیم گفته است که «باید بین بودجه و دستمزد ارتباطی برقرار شود. اگر این ارتباط برقرار نشود، این سیکل معیوب ادامه دارد.»

همچنین، علی بابایی کارنامی- رئیس فراکسیون کارگری مجلس- هم با انتقاد از اینکه برخی از اقشار ضعیف زیر پنج میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، یادآور شد: «امروز حقوق 9 میلیون تومان متوسط دریافتی جامعه است, بعضاً شاهد هستیم که گروهی از بازنشستگان زیر پنج میلیون تومان دریافتی دارند، بر همین اساس باید دولت هر چه سریع‌تر در لایحه بودجه  سال 1403 این مهم را مدنظر قرار دهد.»

بر اساس این گزارش، پیشتر وزیر کار با درخواست ترمیم دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار موافقت کرده بود اما پس از آن معاون وی، اجرای این خواسته را مشروط به توافق تمام شرکای اجتماعی حاضر در نشست مزدی دانست. حالا باید دید دولت اینبار چه برنامه‌ای در قبال خواسته کارگران در پیش خواهد گرفت؛ آیا افزایش دستمزد در بودجه 1403 مد نظر قرار می‌گیرد یا تصمیم‌گیری درباره آن به روزهای پایانی سال موکول خواهد شد؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.