بازهم انگشت اتهام سمت دولت روحانی/ کمبود معلم نتیجه عملکرد کدام دولت است؟

رییس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: کمبود معلم نتیجه عملکرد دولت قبل است.

به گزارش تازه‌نیوز، رییس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۵ مقداری تلاطم در زمینه جذب معلم داریم به این دلیل که ورودی ها و خروجی ها با هم نمی سازد. باید در سال های قبل این کمبودها پیش بینی می شد، اما در برخی از سالها مجوز دانشگاه فرهنگیان زیر ۱۰ هزار جذب یا نزدیک به صفر شد و امروز داریم نتیجه رویکرد دولت های قبل را می بینیم.

میثم لطیفی در گفت وگو با شفقنا درخصوص علت کمبود معلم در آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: برخی از مسئولین دولت های قبل گفتند که کسری معلم نداریم حتی مازاد معلم داریم، اما این مسئولین بایستی نیازهای امروز را پیش بینی می کردند. روند جذب هایی که در سال گذشته و در دولت سیزدهم انجام شد، نشان می دهد که این نیازها پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: جذب نیرو که در ابتدای دهه ۷۰ صورت گرفته، به مرور در آموزش و پرورش مفتخر به بازنشستگی می شوند و راه حل برای جبران کمبود نیرو این است که دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان تأکید دارد.

آقای لطیفی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم ۲۵ هزار مجوز در دانشگاه فرهنگیان دادیم، سال گذشته ۲۵ هزار مجوز دادیم، امسال نیز ۳۰ هزار مجوز دادیم و اگر ظرفیت های زیرساختی در دانشگاه فرهنگیان وجود داشته باشد، می توانیم مجوزهای بیشتری دهیم. پیش بینی ما این است که برای سال آینده ۳۵ هزار ظرفیت بدهیم چون این افراد علاوه بر دانش تخصصی باید دوره های آموزشی تخصصی معلمی را ببینند، سند تحول بنیادین هم همین رویکرد را به ما توصیه می کند.

وی تأکید کرد: اینکه از طریق ماده ۲۸ جذب نیرو داریم، یک مسیر میانبر است و به نظر می رسد که مسیر اصلی براساس سند تحول بنیادین همان دانشگاه فرهنگیان است که این اتفاق در حال رخ دادن است.

آقای لطیفی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال آینده با کمبود معلم در ابتدای شروع سال تحصیلی رو به رو نخواهیم بود؟ گفت: تا سال ۱۴۰۵ یک مقداری تلاطم داریم به این دلیل که ورودی ها و خروجی ها با هم نمی سازد. باید در سال های قبل این کمبودها پیش بینی می شد، اما در برخی از سالها مجوز دانشگاه فرهنگیان زیر ۱۰ هزار جذب یا نزدیک به صفر شد و امروز داریم نتیجه رویکرد دولت های قبل را می بینیم.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم راهکار افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان است چرا که ورودی از طریق آزمون کنکور محدودیت هایی دارد و ما نمی توانیم از یک سطحی استانداردها را کاهش دهیم. امسال نزدیک ۵۷ هزار مجوز از ماده ۲۸ دادیم، ۳۰ هزار و ۷۰۰ مجوز هم از دانشگاه فرهنگیان دادیم و این میزان بی سابقه است.

وی اظهار داشت: آموزش و پرروش جمعیتی میلیونی دارد و باید مراقبت داشته باشیم که جذب نیرو در سالها توزیع شود تا مانند یک تا دو سال اخیر به دلیل جذب یکباره در دهه ۷۰، خروج یکباره نداشته باشیم.

آقای لطیفی در پایان گفت: از محل حق التدریس ها، دانشجو معلم ها، سرباز معلم ها، اضافه کاری همکاران آموزش و پرورش می توان بخشی از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کرد تا بتوانیم فرایند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را تکمیل کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.