توافق ایران با ژاپنی‌ها بر سر نفت/ درخواست جهانگیری از هاشمی رفسنجانی چه بود؟

در بخشی از خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی آمده است: آقایان جهانگیری، مرعشی و رضایی درخواست کردند که اقدام جدی برای خلاصی آقای عبدالله نوری از زندان بشود.

به گزارش تازه‌نیوز، خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی هفتم آبان روایتی از درخواست اسحاق جهانگیری و حسین مرعشی در مورد عبدالله نوری را نوشته‌است. او همچنین به حوادث فلسطین اشاره کرده‌‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید:

پیش از ظهر، کمیسیون زیربنایی [مجمع تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. در مورد منابع مالی جدید برای بخش مسکن بحث شد. با اینکه معلوم است، منابع فعلی برای رفع نیاز بخش کافی نیست، مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده؛ پیشنهاد وزارت مسکن [و شهرسازی]، این است که اجازه بدهند مثل موبایل از منابع بخش خصوصی بهره بگیرد؛ بدون اینکه به حساب سهم تسهیلات آن بیاید و بازپرداخت هم پلکانی باشد و چند راه دیگر.

عصر آقایان [اسحاق] جهانگیری [وزیر صنایع و معادن] [حسین] مرعشی [نماینده کرمان] و [حسین] رضایی [رئیس سازمان حج و زیارت] آمدند. درخواست کردند که اقدام جدی برای خلاصی آقای عبدالله نوری از زندان بشود و نمونه‌هایی از مشکلات خانوادگی او را گفتند؛ از قبیل ناراحتی شدید پدر و همسر. دکتر [احد] میلانی‌نیا آمد و به خاطر بالا رفتن قند، دستوراتی برای غذا هم داد.

اسرائیل، امروز بخش‌هایی از غزه و کرانه باختری را تصرف کرده و [یاسر] عرفات [رئیس دولت خودگردان فلسطین]، از مردم خواسته که به حرکت انتفاضه، شدت بخشند. [بیل کلینتون]، رئیس‌جمهور آمریکا هم از به بن‌بست نزدیک‌شدن مذاکرات صلح اظهار نگرانی کرده است. در ساحل عاج، بعد از مدتی اعتراضات مردمی، رئیس‌جمهور فرار کرده و فرد جدیدی زمام امور را به دست گرفته؛ بی‌شباهت به وضع یوگسلاوی نیست.

آقای [بیژن نامدار] زنگنه [وزیر نفت]، خبر داد که با ژاپنی‌ها بر سر سرمایه‌گذاری آنها در توسعه مخزن نفت آزادگان، به توافق رسیده‌اند. گویا ژاپن با عربستان، بر سر همکاری نفتی به مشکل برخورد کرده است و دنبال منبع دیگری، برای تأمین نیازهای انرژی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.