فعال سیاسی اصلاح‌طلب: کارگزاران ممکن است با روحانی و لاریجانی ائتلاف کند

رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حزب کارگزاران ممکن است با جریان نزدیک به روحانی و لاریجانی ائتلاف کند اما جبهه اصلاحات به سوی ائتلاف با آنها نمی‌رود.

به گزارش تازه‌نیوز، رسول منتجب‌نیا، در ارزیابی خود از جایگاه اصلاح‌طلبان در جامعه، تصریح کرد: مردم از اصلاح‌طلبان مایوس شدند. آنها از اصلاح‌طلبان از این جهت دلخوری دارند که معتقدند اصلاح‌طلبان باید مطالبات آنها از نظام را پیگیری می‌کردند نه اینکه محافظه‌کار شده و حرف مردم را نزنند.

وی همچنین با بیان اینکه آینده برای اصلاح‌طلبان مشخص نیست، گفت: اگر شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم نباشد، شاید مجلسی ضعیف‌تر از مجلس یازدهم شکل بگیرد.

به نقل از ایسنا، بخش هایی از گفتگو با رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح طلب، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی را می خوانید :

*مجریان و ناظران انتخابات مراقب باشند تا در انتخابات از رانت‌های حکومتی استفاده نشده و همچنین بده و بستان با ثروتمندان و اربابان قدرت و ثروت شکل نگیرد. از سوءاستفاده از عناوین جعلی و صف‌بندی غلط انقلابی و غیرانقلابی، طرفدار و مخالف ولایت فقیه، خودی و غیرخودی نیز جلوگیری شود.

*در بررسی صلاحیت با سعه‌صدر برخورد شده و بهانه‌جویی نشود. مجلس خانه ملت است و باید صدای مردم در آن شنیده شود بنابراین باید اجازه داد تا منتخبین مردم وارد خانه خود شوند.

*در این مدت من با هر کسی از جریان اصلاح‌طلب صحبت کرده‌ام، گفته‌اند که آینده مشخص نیست. اگر در بین مجریان و ناظران انتخابات سعه صدر وجود داشته باشد، خب افراد وارد صحنه انتخابات می‌شوند اما اگر شرایط فراهم نباشد، شاید مجلسی ضعیف‌تر از مجلس یازدهم شکل بگیرد.

*اصلاح‌طلبان هم یک جمع منسجم نیستند. در این سال‌ها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای سیاستگذاری فعالیت داشتند که من منتقد شورای سیاستگذاری بودم زیرا معتقد بودم که این شورا جایگاه احزاب را تضعیف می‌کند و اقدام آنها خلاف تحزب است که بعدها فهمیدند اشتباه کرده و آن را جمع کردند اما الان جبهه اصلاحات را تشکیل دادند که ترکیبی از دبیران احزاب و افراد حقیقی هستند که با این تشکل هم مخالف هستم چون یک نفر که پیش از این مسئولیتی را داشته در کنار حزبی قرار می‌دهند که شاید هزاران عضو دارد. این تصمیم برخلاف تحزب و روح اصلاح‌طلبی است. ما مخالف جبهه اصلاحات هستیم و عضو آن نشده‌ایم و نخواهیم شد و انتظار داریم خود احزاب بدون اشخاص حقیقی جمع شده و تصمیم بگیرند.

*باید احزاب تصمیم بگیرند. این استبداد و فردگرایی است که برای احزاب تصمیم‌گیری شود. این تحزب نیست. اصلاح‌طلبان باید دست از این مجموعه‌ها بردارند و شخصیت‌های مهم اصلاح طلب باید احزاب را تقویت کنند نه اینکه به احزاب ضربه بزنند.

*شرکت نکردن در انتخابات به معنای تحریم انتخابات نیست. وقتی زمینه فراهم نیست نمی‌توان در انتخابات حضور فعال داشت و لیست داد. اکنون جبهه اصلاحات، ثبت نام در انتخابات را به خود افراد واگذار کرده و توصیه‌ای به شرکت یا عدم شرکت نداشته است ولی قول حمایت هم به کسی نداده است.

این مطالب را هم ببینید:

*یک اِشکال جریان اصلاحات این است که متنوع بوده و تعریف و محدوده مشخصی برای اصلاح‌طلبی هم ارائه نداده است به همین دلیل برخی گروه‌ها که دنبال معامله با دولت‌ها بوده و دنبال قدرت و ثروت هستند وارد جریان اصلاحات شده‌اند و هر کاری بکنند پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود ولی آنها جریان اصلاحات را حتی قبول هم ندارند. آنها اصلاح‌طلبی را قبول دارند که با منافع آنها مخالف نباشد.

*{درباره تهیه یک لیست ائتلافی از سوی اصلاح‌طلبان با جریان دولت روحانی و لاریجانی}: بعید می‌دانم که جبهه اصلاحات به این سو برود. ما که اصلا با ائتلاف مخالفیم. اما به هر حال جریان‌هایی در جبهه اصلاحات که ما اشاره کردید به هر قیمتی وارد انتخابات می‌شوند چون حیات سیاسی خود را در شرکت در انتخابات می‌دانند در غیر این صورت باید خانه نشین شوند و ترجیح می دهند وارد انتخابات شوند.

*جبهه اصلاحات به سوی ائتلاف نمی‌رود ولی حزب کارگزاران که خیلی تعلق خاطری به اصلاحات ندارد و می‌خواهد منافع خود را تامین کند ممکن است با آن دو جریان ائتلاف کند ولی ائتلاف جبهه اصلاحات با این دو جریانی که شما اشاره کردید را بعید و غیرممکن می‌دانم.

*مردم از اصلاح‌طلبان از این جهت دلخوری دارند که معتقدند اصلاح طلبان باید مطالبات آنها از نظام را پیگیری می‌کردند نه اینکه محافظه‌کار شوند و حرف مردم را نزنند. ولی همین مردم معتقدند اگر امیدی باشد از جانب اصلاح طلبان است. آنها به اصلاح‌طلبان انتقاد دارند که چرا حرف ما را محکم نمی‌زنید؟ این انتقاد به بسیاری از اصلاح‌طلبان وارد است ولی اگر اصلاح طلبان الان به صحنه بیایند و حرف مردم را بزنند، مردم به سوی آنها گرایش پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.