حمله «گنجشک درنده» به جایگاه‌های بنزین؟/ نماینده مجلس: خیانت قطعی است

ختلال در نرم‌افزار سوخت‌رسانی برخی پمپ‌بنزین‌های کشور از صبح امروز به جلسه فوری مسئولان ذی‌ربط منجر شد.

به گزارش تازه‌نیوز، فراز نوشت: از ساعاتی پیش برخی جایگاه‌های سوخت با اختلال در سامانه نرم افزاری خود مواجه شدند و به همین دلیل سوخت‌رسانی متوقف شد. طبق آخرین اطلاعات وزارت نفت اعلام کرده که تا ساعاتی دیگر شرایط همه جایگاه‌های سوخت به حالت عادی بازمی‌گردد. ‌رضا نواز سخنگوی جایگاه‌داران اما گفت که فعلا امکان عرضه سوخت با کارت فراهم نیست و مردم به جایگاه‌های سوخت مراجعه نکنند.

پای «گنشجک درنده» در میان است؟

در این میان  برخی رسانه‌های فارسی زبان مدعی شدند که یک گروه هکری به نام «گنجشک درنده» مسئولیت این اختلال را به عهده گرفته و مدعی شد که اکثر پمپ‌ بنزین‌ها در سراسر ایران را با حمله‌ای سایبری از کار انداخته است. این گروه در بیانیه‌ای مدعی شد: «یک ماه پیش به شما هشدار دادیم که بازگشته‌ایم و برای تحریکات شما هزینه خواهیم ساخت. این فقط یک گوشه از آنچه است که در انبار داریم.»

از سوی دیگر خبرگزاری صداوسیما نیز خبر داد که روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در توییتی ادعای گروه هکری «گنجشک درنده» را منتشر کرده است. بررسی فعالیت این گروه در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پیش از این هم دست به حملات سایبری زده بوده اما این اولین باری است که نام به شکل گسترده به میان اخبار آمده است.

نماینده مجلس: خیانت قطعی است

با این همه باید دید که آیا به سامانه سوخت‌رسانی حمله سایبری شده یا خرابکاری رخ داده است. مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه نوشت: «خیانت دشمن که قطعی است و انشاالله به زودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ‌بنزین‌‌ها حل می‌شود. اما دو سال قبل که شبیه این دشمنی اتفاق افتاد، کمیسیون انرژی با حضور مدیران ذی‌ربط جلسه گذاشت و اقداماتی را برای ممانعت از تکرار، جمع‌بندی کرد. بررسی و برخورد با خاطیان دنبال خواهد شد.»  شریعتی همچنین پیش‌بینی کرده که تا ساعت ۱۵ امروز همه جایگاه‌ها سوخت به صورت دستی وارد مدار سوخت‌رسانی شوند.

تکرار حمله سایبری از یک نقطه؟

دو سال پیش در آبان ماه ۱۴۰۰ بود که حمله سایبری پمپ‌بنزین‌های کشور را دچار اختلالی سراسری کرد. در آن مقطع همچنین برخی بیلبوردهای راهنمایی و رانندگی در بزرگ‌راه‌ها نیز هک شد و شعارهایی روی آن‌ها نقش بست. پس از این همه شرکت ملی پخش سامانه هوشمند را از مدار خارج کرد و برای چند ساعتی سوخت‌رسانی فقط با نرخ آزاد انجام شد. اتفاقی که به نظر می‌رسد بار دیگر تکرار شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.