عضو مجمع تشخیص: سفیر روسیه باید اخراج شود اگر…

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از موضع انفعالی دولت رئیسی در مقابل اقدام ضدایرانی روسیه بر سر جزایر سه گانه، می‌گوید: دولت روسیه باید بابت موضع‌گیری اخیر خود معذرت‌خواهی کند و به مسکو تذکر داده شود که اگر این نوع رفتار که نشان‌دهنده زیرپا گذاشتن منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرآنلاین، سرگئی لاوروف روز ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی در مراکش، بیانیه مشترکی امضا کرد که در یکی از بندهای آن به حق امارات برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه اشاره شده بود.

همسویی روسیه با کشورهای عربی درباره جزایر سه گانه، واکنش مقامات ایرانی را به همراه داشت که در نتیجه این واکنش‌ها رسانه دولت از دیدار سفیر ایران در مسکو با «میخائیل باگدانف» معاون وزیر خارجه خبر داد و تلاش کرد این دیدار را به عنوان دلجویی روسیه از ایران ارزیابی کند، موردی که در متن خبر منتشر شده از این دیدار دیده نشد و حتی عبارتی دال بر معذرت‌خواهی نیز به چشم نخورد.

در میان کنش و واکنش‌ها نسبت به اقدام روسیه علیه ایران سکوت دولت برابر این اقدام مسکو بسیار حائز اهمیت بود، کما اینکه وزارت امور خارجه در مورد موضع‌گیری روسیه نسبت به جزایر سه‌گانه هم به همان محکومیت همیشگی بسنده کرد و از طرفی رئیس دولت هم موضع سکوت را در پیش گرفت، رفتاری که از آن تحت عنوان انفعال نام برده می‌شود، کما اینکه سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به اینکه نکته اشاره کرد و به دولتمردان توصیه کرد تاریح تحولات ایران را بررسی کنند و بر پایه مطالعه با کشورها برخورد کنند.

در ادامه گفتگوی سیدمحمد صدر، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌خوانید:

**********

آقای صدر! موضع دولت سیزدهم و رئیس آن در مواجه با اقدام اخیر روسیه علیه جزایر سه‌گانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه آن طور که باید و شاید دولت سیزدهم با این قضیه برخورد نمی‌کند، به عبارت دیگر دولت رئیسی به اندازه‌ای که مورد انتظار است نسبت به تمامیت ارضی کشور اهمیت بدهند و با هرگونه خدشه‌ای مقابله جدی کنند، واکنش نشان نمی‌دهد. هم دولت ایران و هم دولت روسیه باید بداند که مردم ایران آنقدر برای خاک و تمامیت ارضی کشور خودشان ارزش قائل هستند که ۸ سال جنگیدند تا یک متر از خاک کشور کم نشود، متأسفانه چه روسیه و چه چین هر دفعه به خاطر کسب منافع خودشان ارتباط با کشورهای عربی خلیج‌فارس، مواضع این کشورها را تایید می‌کنند و ضربه بسیار بدی به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.

واقعیت امر این است که هر موضعی بخواهند می‌گیرند و بعد هم به مقامات می‌گویند نه اینجوری نیست و ما حاکمیت ایران را قبول داریم.

روسیه باید از ایران معذرت‌خواهی کند / در صورت تکرار رهبری با روسیه برخورد می‌کند

در رابطه با موضع‌گیری اخیر روسیه علیه ایران نیز دولت باید خیلی خیلی جدی‌تر با مسکو برخورد کند، دولت روسیه هم باید بابت موضع‌گیری اخیر خود معذرت‌خواهی کند و به مسکو تذکر داده شود که اگر این نوع رفتار که نشان‌دهنده زیرپا گذاشتن منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران است، ادامه پیدا کند، حتماً برخورد جدی از طرف دولت ایران، رهبری ایران و جمهوری اسلامی ایران با روسیه خواهد شد.

اگر این رفتار مسکو ادامه پیدا کند سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود و به آنها بگویند که ما در رابطه با تمامیت ارضی کشورمان با کسی شوخی ندارم.

این مطالب را هم ببینید:

دولت سیزدهم از تاریخ صد ساله ایران و روسیه آگاهی ندارد

نگاه منفعلانه دولت سیزدهم برابر ادعاهای روسیه علیه ایران، ریشه در چه نگاهی دارد؟

واقعیت این که روسیه و چین فکر می‌کنند که ایران از نظر بین‌المللی منزوی است و چاره‌ای غیر از این ندارد که همچنان رابطه خود را با آنها ادامه دهد چراکه در حال حاضر دولت سیزدهم از طرف اروپا و آمریکا به صورت جدی تحریم است و این مسئله باعث می‌شود که دو کشور تصور کنند می‌توانند هر برخورد توهین‌آمیزی که بخواهند با ایران داشته باشند و تهران راهی غیر از نداشتن برخورد جدی ندارد.

در مجموع این قبیل رفتارهای روسیه و چین ناشی از سیاست خارجی دولت فعلی است که این وضعیت را برای ایران به وجود آورده که این تصور را به طرف مقابل می‌دهد که به دلیل انزوا می‌توان هر برخوردی را انجام داد. نکته دیگر این است که کشورهای عربی و امارات که این امتیازات را از روسیه و چین می‌گیرند و از آمریکا و اروپا هم می‌گیرند با یکدیگر روابط نفتی دارند، که در نهایت با یک سیاست خارجی گسترده در راستای منافع خود حرکت می‌کنند.

متأسفانه دولت ایران آنگونه که باید و شاید این قضیه را درک نمی‌کند و فکر می‌کنم که دولت سیزدهم مخصوصاً نسبت به ماهیت کشور روسیه و تاریخ صدساله ایران و روسیه آگاهی جدی ندارند، از این‌رو به دولتمردان توصیه می‌کنم که تاریخ روابط ایران و روسیه طی صد سال گذشته را مطالعه کنند که باعث شود چنین مواضع اشتباهی در رابطه با تمامیت ارضی ایران نداشته باشند.

جنگ اوکراین ایران را منزوی کرده است

این تصور چین و روسیه درباره روابط بین‌المللی ایران و اینکه تصور می‌کنند دولت سیزدهم به دلیل تحریم‌ها چاره‌ای غیر از رابطه با این دو کشور ندارد، تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

بحث تحریم‌ها روابط اقتصادی بین‌المللی را قفل کرده به این معنی که مشکلات بسیار جدی در مسائل اقتصادی و خارجی و درمجموع تجارت بین‌الملل داریم و عدم همکاری بانک‌های مهم جهان با جمهوری اسلامی که باعث می‌شود روابط تجاری از روش‌های غیرمعمول انجام شود، واقعیتی است که وجود دارد. البته به غیر از برجام و FATF موردی هم که باعث شده به تحریم‌ها و انزوای ما کنند، مسئله رابطه‌ای است که تصور می‌شود ایران در جنگ اوکراین به روسیه کمک می‌کند که بنده واقع آن را به صورت دقیق نمی‌دانم که تا چه اندازه است اما این موضع‌گیری روسیه که اعلام کرده در جنگ اوکراین، ایران متحد ما است بسیار به ضرر موقعیت بین‌المللی ایران تمام می‌شود و به افزایش انزوا کمک می‌کند.

باید تغییر جدی در سیاست خارجی صورت بگیرد

در هر صورت باید تغییر جدی در سیاست خارجی کشور و روابط بین‌الملل صورت بگیرد که از این موقعیت خارج شویم، طرف‌های مقابل احساس ضعف را در ما مشاهده نکنند، آن موقع به معنای واقعی می‌توانیم از موضع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ دفاع کنیم نه این انقلابیون افراطی فعلی که چیزی از آن نمی‌دانند و مطرح می‌کنند.

در قطعنامه شب گذشته شورای امنیت عبارت آتش‌بس نیست زیرا…

آقای صدر! ارزیابی شما از موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا برابر اتفاقات غزه به چه صورت است؟

متأسفانه جنایت‌هایی که نتانیاهو در نوار غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شود، ادامه دارد. مدتی است که هر ۲۴ ساعت حدود ۱۵۰ نفر از مردم فلسطین کشته می‌شوند که در میان آنها زن و کودک حضور دارند. علاوه بر این قضیه آواره‌ها و همه بلاهایی که امکان دارد بر سر مردم مظلوم بیاید را نتانیاهو علیه مردم غزه انجام می‌دهد و با گردن کلفتی تمام می‌گوید من جنگ را قطع نمی‌کنم. مسئله این است که آمریکا و بایدن در همه جنایت‌هایی که نتانیاهو در غزه انجام می‌دهد، شریک است کما اینکه آمریکا اجازه صدور قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس و پایان جنگ را نمی‌دهد.

شعار حقوق بشری آمریکا دروغ است

حتی دیشب که بعد از مدت‌ها قطعنامه‌ای تصویب کردند، برای اینکه آمریکا بحث وتو را مطرح نکند، برقراری آتش‌بس را از داخل متن برداشتند و عبارت بسیار ضعیفی با این مفهوم که باید زمینه قطع جنگ فراهم شود، را داخل قطعنامه نوشتند که آن هم طبق معمول اسرائیل و نتانیاهو به این قضیه اهمیت نمی‌دهند و به همین ترتیب جنایت‌ها ادامه پیدا می‌کند و من فکر می‌کنم که در حال حاضر دولت آمریکا هیچ‌گونه وجاهت بین‌المللی ندارد، یعنی شعارهای دموکراسی‌خواهانه، حقوق بشر و همه شعارهایی که غربی‌ها می‌دادند، مشخص شد که دروغ است و وقتی پای منافع آنها و حمایت از دیکتاتورهای مزدور خودشان مطرح باشد، اصلا بحث‌های انسانی و بشردوستانه مطرح نیست و آبرویی برای حکومت آمریکا باقی نمانده است. علاوه بر این نشان داده شد که تا چه بی‌انصاف، دروغگو و منافق هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.