قصه غم‌انگیر خودکشی کارگران؛ بازهم پای بیکاری در میان است!

نماینده سابق ایلام گفت: بیکاری یکی از چالش‌های بزرگ استان ایلام است. آماری چند سال پیش ما را مطلع کرده بود که در استان ایلام، بالای ۲۰ هزار جوان تحصیلکرده‌ای که فاقد شغل هستند، داریم.

به گزارش تازه‌نیوز، خبر غم‌انگیزی که چند روز پیش، رسانه‌ای شد این بود که شش نفر از کارگران کارخانه پتروشیمی ایلام در یکسال و نیم گذشته، روی به خودکشی آورده‌اند و در جدیدترین مورد، دو نفر از این اعضا، به طور همزمان در داخل کارخانه خود را حلق‌آویز کردند. آن‌ها دو کارگر پیمانکاری پتروشیمی ایلام بوده‌اند که در ۳۰ آذر سال جاری به صورت دسته‌جمعی با سایر کارگران اخراج شده بودند.

از طرفی، آمار خودکشی در استان ایلام به نسبت دیگر نقاط کشور، بالاست و این موضوع، باعث افزایش نگرانی‌هایی شده و پرسش این است که چرا استانی با این همه ظرفیت، باید با چنین ناهنجاری‌هایی روبرو شود؟

در همین رابطه، سلام امینی، نماینده سابق ایلام در مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: متاسفانه اتفاقات خودکشی در این استان رخ داده و ما هم مثل خیلی‌های دیگر، این اخبار ناراحت‌کننده را شنیده بودیم، اما باید بگویم اینکه یک نفر روی به خودکشی می‌آورد، دلیلش صرفاً نمی‌تواند یک عامل خاص باشد.

آمار بالای خودکشی در ایلام واقعیتی غیرقابل انکار است

وی افزود: اینکه اساساً آمار خودکشی در استان ایلام بالاست، واقعیتی غیرقابل انکار است. بخشی از این اتفاقات ناخوشایند، ریشه در دوران جنگ دارد و حوادثی که در این منطقه رخ داد و وحشت‌هایی که خانواده‌ها متحمل شدند. هرچند مسائل فرهنگی، خانوادگی، رفتاری و… هم نقش بسزایی دارند، اما موضوع بیکاری و کم‌درآمدی افراد و خانواده‌ها هم در شکل‌گیری این پدیده به طور ویژه دخیل است.

امینی تصریح کرد: بدون تردید مشکلات کارگران که ریشه در چالش‌های اقتصادی دارد، نقش پررنگی در اتفاقات اخیر داشته است. من زمانی که نماینده بودم، با سازمان بهزیستی صحبتی داشتم و قرار بود تحقیقاتی صورت بگیرد تا ببینیم دلیل افزایش خودکشی در استان ایلام چیست. هرچند یکی، دو تحقیق هم انجام شد، اما نتیجه علمی که بتوان به آن اتکا کرد و برای آن نقشه راه برنامه‌ریزی کرد، حاصل نشد. اکنون هم انتظار داریم این بررسی دقیق صورت بگیرد تا بتوانیم برای آن، فکر و برنامه تاثیرگذاری پیاده کنیم.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بیکاری یکی از چالش‌های بزرگ استان ایلام است. آماری چند سال پیش ما را مطلع کرده بود که در استان ایلام، بالای ۲۰ هزار جوان تحصیلکرده‌ای که فاقد شغل هستند، داریم. زمانی که من نماینده مجلس بودم، یک جلسه با استاندار وقت داشتم و ایشان گفت من میزان بیکاری در استان را تک‌رقمی کردم. ایشان می‌گفت وامی که از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا جا‌هایی دیگر به مردم می‌دهیم را جزو اشتغال محسوب کردیم. من اعتراض کردم که مگر با ۵۰۰ هزار یا یک میلیون تومان وام، مشکل بیکاری حل می‌شود؟

آمار بیکاری در استان ایلام، خیلی بالاست

وی یادآور شد: آمار بیکاری در استان ایلام، خیلی بالاست، ولی اگر ظرفیت‌های استان فعال بشود، حتماً شرایط به نفع معیشت مردم و اشتغال‌زایی استان، تغییر خواهد کرد. در موضوع نفت و گاز، ما رتبه سوم یا چهارم را در کشور داریم. ۳.۸ میلیارد مترمکعب آب داریم و چیزی در حدود ۴۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت در استان موجود است و البته دارای معادن خوبی هم هستیم. اگر سرمایه‌گذار جذب استان نشود، این ظرفیت‌ها آن‌طور که شایسته است، فعال نمی‌شود.

امینی افزود: ما منطقه ویژه اقتصادی مهران را داریم که بنده برای اینکه این منطقه در کنار چند منطقه ویژه اقتصادی دیگر شکل بگیرد، سه بار از نمایندگان رای گرفتیم. حال که از آن موضوع، حدود پنج سال می‌گذرد، هنوز این منطقه نتوانسته یک هیات مدیره به خود ببیند و یک قدم از آن سال‌ها کارش را به جلو ببرد. حقیقتاً این شکلی نمی‌شود برای استان کار کرد. یا مثلاً در منطقه، میدان مشترک نفتی با عراق داریم، ولی عراقی‌ها برداشت می‌کنند و ما فقط نظاره‌گر هستیم. متاسفانه یک زمانی ما فعالیت هم کردیم که سرمایه‌گذار خارجی برای آن‌جا جذب کنیم که متاسفانه تحریم‌ها کاری کرد که آن‌ها هم عقب کشیدند و سرمایه‌گذار داخلی هم خیلی تلاش داشت، اما نتوانست جلو بیاید و کار را نهایی کند.

نماینده سابق ایلام گفت: اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود و نتایج آن در کاهش نرخ بیکاری استان به واقعیت برسد، ان‌شاا… هم کام مردم شیرین می‌شود و هم ناهنجاری‌هایی مثل پدیده شوم خودکشی به حداقل خواهد رسید. اگر در هر ۱۰۰ هزار نفر، چهار یا پنج مورد خودکشی باشد، رقم تا اندازه‌ای طبیعی است، ولی متاسفانه این رقم در ایران بیشتر است و در استان ایلام هم، از میانگین کشور بالاتر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.