۱۰ ماده غذایی برای تقویت سلامتی در دوران همه‌گیری

به گزارش تازه نیوز، با ده تا از بهترین غذاهای فوق‌العاده آشنا شوید و آن‌ها را به سبد غذایی خود اضافه کنید تا در فصل جاری سیستم ایمنی، سطوح انرژی و روحیه خود را تقویت کنید.

۱. از حذف کربوهیدرات خودداری کنید

هر روز حذف کربوهیدرات به روند رایج‌تری تبدیل می‌شود اما این کار را نکنید. سازمان سلامت همگانی می‌گوید: «این ایده که: کربوهیدارت‌ها بد هستند، باعث سردرگمی بسیاری از افراد درباره اهمیت کربوهیدرات‌ها برای سلامت بدن شده است. مساله مهم نوع، کیفیت و کمیت کربوهیدرات در رژیم غذایی ما است.»

رژیم‌هایی که کربوهیدرات خیلی کمی دارند، ممکن است بر روحیه فرد اثر گذارند.
غلات پاسخ قضیه هستند

غذاهایی نظیر نان قهوه‌ای، پاستای قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای و کینوآ پر از کربوهیدرات‌های غنی هستند که به آرامی در بدن ترشح می‌شود.
«این دسته از کربوهیدرات‌ها همچنین می‌توانند بر روحیه فرد تاثیر گذارند و در تولید سروتونین نقش دارند.»

۲. کمی سراغ ماهی‌ها بروید
برای دریافت مقادیر قابل توجهی از چربی امگا۳ راهنماهای سلامت دولت می‌گویند ما باید «هر هفته دو وعده ماهی، از جمله یک وعده ماهی چرب» مصرف کنیم.
ماهی‌های چرب مانند سلمون، ماهی خال‌خالی، شاه‌ماهی، موتو ماهی و ساردین از منابع بی‌نظیر اومگا۳ هستند

۳. کمی رژیم گیاهخواری بگیرید
دانه چیا، تخم کتان و گردو همه از منابع گیاهی اومگا۳ بوده و جایگزین خیلی خوبی برای افرادی هستند که رژیم گیاهخواری دارند

۴. توت و میوه زیادی استفاده کنید
توت و میوه‌های تازه یا منجمد منابع خوب و غنی از زردینه هستند، همان ماده شیمیایی گیاهان که باعث رنگ متنوع آن‌ها می‌شود. خانم سوتر می‌گوید: «گفته می‌شود زردینه‌ها برای مغز و قوه ادراک و روحیه مفید هستند.»
این میوه‌ها همچنین منبع غنی ویتامین سی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن برای مبارزه با میکروب‌های زمستانه به آن نیاز دارد.

۵. به شکم و روده خود برسید
غذاهای تخمیر شده مانند ماست طبیعی یا کفیر پر از باکتری‌های زنده هستند که می‌تواند به سلامت بدن انسان کمک کند. خانم سوتر توضیح داد: «حدود ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن در روده‌های ما قرار دارد.
باکتری‌های روده می‌توانند با سلول‌های ایمنی بدن ارتباط قوی برقرار کنند.»
کلم ترش، کیمچی و کومبوچا نیز از دیگر منابع غذاهای تخمیر شده هستند و کارکردی مشابه دارند

۶. زرده تخم مرغ مصرف کنید
زرده تخم مرغ منبعی عالی برای ویتامین دی است
« ویتامین دی به کارکرد عادی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به شدت برای سلامت ماهیچه و استخوان مهم است.»
این غذا همچنین منبع بی‌نظیر پروتئین است که برای تنظیم بدن مفید است. تخم مرغ کلسترول دارد اما هیچ ارتباطی با افزایش سطح کلسترول بد در خون ندارد.
و به گفته سازمان سلامت همگانی از همه بهتر است که «تخم مرغ را بدون افزودن نمک یا روغن پخت»

۷. به دنبال رنگین‌کمان باشید
سعی کنید با میوه‌ها و سبزیجات مختلف یک «رنگین‌کمان گیاهی» بسازید.
دلیل این امر آن است که هر رنگ در گیاهان حاکی از وجود ماده شیمیایی متفاوتی است و این مواد شیمیایی گیاهان کاربردهای متفاوتی در بدن دارند به ویژه در باکتری‌های روده. هر چه تنوع بیشتری در میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید میکروباکتری‌های روده هم متنوع‌تر خواهند شد.

۸. از روغن زیاد استفاده کنید
روغن زیتون، روغن دانه انگور و روغن نارگیل را بر سالادهایی که درست کرده یا غذاهایی که پخته‌اید بریزید تا کمی چربی اشباع نشده به دست آورید که برای سلامت قلب خیلی خوب است.

۹. از قوطی کنسرو استفاده کنید
به نظر می‌رسد یکی از اثرات جانبی این بیماری عالم‌گیر آن است که افراد زیادی به گوجه‌های کنسرو شده در خانه روی آورده‌اند. هراس این وجود دارد که محصولات کنسروی چندان سالم نباشند اما گوجه فرنگی کنسرو شده منبع غنی لیکوپن است که ماده رنگرز این میوه است و سرشار از آنتی اکسیدان است.
خانم سوتر می‌گوید: «لیکوپن فوایدی برای سلامت نظام قلبی عروقی دارد.»

۱۰. مایعات فراوان بنوشید
در طول روز آب بنوشید. این چیزی است که معمولا بر آن تاکید نمی‌شود اما اگر در خانه کار کرده و آب کافی دریافت نکنیم می‌تواند بر روحیه و حافظه ما اثر گذارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.